مسکو: جنگنده‌های امریکا در مناطق امن سوریه اجازه پرواز ندارند

تصویری از پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه در تیرماه 95(عکس از رویترز).

مذاکره‌کننده ارشد روسی در مذاکرات آستانه می‌گوید جنگنده‌های تحت هدایت امریکا اجازۀ پرواز در مناطق امن ایجادشده در سوریه را نخواهند داشت.

اینترفاکس به نقل از الکساندر لاورنتیوف، نمایندۀ کرملین در مذاکرات صلح قزاقستان گزارش داد: «با توجه به اقدامات آن‌ها در مناطق کاهش مناقشه، از این لحظه این مناطق به روی پروازهایشان مسدود خواهد بود.»

این دیپلمات روسی یادآور شد: «عملیات هوایی به‌ویژه از سوی نیروهای ائتلافی به‌طورکلی متصور نیست.»

سخنان لاورنتیوف یک روز پس از پایان چهارمین دور از مذاکرات میان دولت دمشق و معارضان سوری در آستانه،  پایتخت قزاقستان بیان شد.

در جریان این مذاکرات روسیه، ایران و ترکیه، سه کشور تضمین‌کننده در مذاکرات صلح آستانه، یادداشت تفاهم ایجاد مناطق کاهش مناقشه در سوریه را امضا کردند.این یادداشت تفاهم پنج‌شنبه در چهارمین دور برگزاری مذاکرات آستانه امضا شد.

مسکو ایدۀ ایجاد مناطق کاهش مناقشه در 4 نقطۀ شمالی، مرکزی و جنوبی سوریه که صحنۀ بیشترین درگیری‌ها میان نیروهای دولتی سوریه و معارضان مسلح است، مطرح کرد.

ایران و روسیه از متحدان دولت دمشق هستند؛ این در حالی است که ترکیه از جناح‌های معارض مختلف در سوریه حمایت می‌کند. این سه کشور همچنین بر روند اجرای آتش‌بسی در سوریه که دسامبر گذشته امضا شد و زمینۀ آغاز روند مذاکرات صلح آستانه را فراهم کرد، نظارت دارند.

مطابق با این یادداشت تفاهم، چهار منطقۀ شاهد خشونت در سوریه ازجمله استان‌های ادلب و حمص و همچنین غوطه شرقی در نزدیکی دمشق شاهد اجرای برنامۀ کاهش مناقشه خواهند بود.

مطابق با این برنامه، گروه‌های معارض و دمشق، تمامی درگیری‌ها و استفاده از انواع سلاح‌ها را در مناطق امن متوقف خواهند کرد. این اقدام با هدف تسهیل درروند تلاش‌های دیپلماتیک وامداد رسانی به غیرنظامیان در مناطق شاهد درگیری اتخاذ شده است.

دیپلمات‌های ارشد شرکت‌کننده در چهارمین دور از مذاکرات صلح سوریه در آستانه (14 اردیبهشت،96، عکس از خبرگزاری فرانسه)

لاورنتیوف پنجشنبه گفت مطابق با این برنامه، روسیه ناظرانی را به مناطق امن اعزام خواهد کرد. وی افزود روسیه، ایران و ترکیه به‌عنوان بانی مذاکرات آستانه، همچنین توافق کردند این امکان وجود داشته باشد تا کشورهای دیگر در اعزام ناظر به مناطق پیش‌بینی‌شده مشارکت کنند.

بشار الجعفری، مذاکره‌کننده ارشد سوری نیز پنجشنبه از برگزاری آخرین دور از مذاکرات آستانه به‌عنوان جهشی «بی‌سابقه» به سمت روند صلح باهدف یافتن راه‌حلی سیاسی برای پایان دادن به بحران مرگبار سوریه نام برد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز از روند مذاکرات صلح آستانه دربارۀ سوریه استقبال کرده است.

استفان دوژاریک، سخنگوی دفتر گوترش در بیانیه‌ای اعلام کرد: « دبیر کل از تعهد به توقف استفاده از هرگونه تسلیحات خصوصاً تسلیحات هوایی و تحول فوری ضرورت‌های پزشکی و غذایی استقبال می‌کند.»

استفان دِ میستورا، نماینده سوریه در سازمان ملل با تجلیل از این توافق از آن به‌عنوان توافقی مهم، امیدوارکننده و گامی مثبت در مسیری درست درروند کاهش مناقشه نام برد.

وزارت امور خارجۀ سوریه نیز با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از این ابتکار ابراز داشت.

چهارمین دور مذاکرات آستانه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برگزار شد. ناظرانی از امریکا و اردن نیز در این مذاکرات حضور داشتند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku