روسیه، ایران و ترکیه توافق کاهش مناقشه در سوریه امضا کردند

مذاکرات صلح سوریه در آستانه قزاقستان؛ 14 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

 

روسیه، ایران و ترکیه، سه کشور تضمین‌کننده در مذاکرات صلح در آستانه، پایتخت قزاقستان، یادداشت تفاهم ایجاد مناطق کاهش مناقشه در سوریه امضا کرده‌اند.

این یادداشت تفاهم روز پنج‌شنبه در چهارمین دور برگزاری مذاکرات آستانه امضا شد.

مسکو ایدۀ ایجاد مناطق کاهش مناقشه در 4 نقطۀ شمالی، مرکزی و جنوبی سوریه که صحنۀ بیشترین درگیری‌ها میان نیروهای دولتی سوریه و معارضان مسلح است، مطرح کرد.

یک منبع نزدیک به معارضان به خبرگزاری فرانسه گفت پیشنهاد روسیه با هدف «پایان دادن فوری به خشونت» در سوریه و «ایجاد شرایط امن و بازگشت داوطلبانه پناهندگان» مطرح شده است.

پس از حصول این توافق، برخی از اعضای هیئت معارضان سوری فریاد اعتراض سر دادند و سالن محل مذاکرات در آستانه را ترک کردند.

گفتنی است، معارضان روز چهارشنبه حضور خود در مذاکرات را به حال تعلیق درآورده و روز پنج‌شنبه مجدد به مذاکرات بازگشته بودند.

معارضان سوریه مدعی شدند تا زمانی که ایران یک کشور تضمین‌کننده باشد، هرگز از طرح ایجاد مناطق امن حمایت نخواهند کرد.

خیرات عبدالرحمان اف، وزیر امور خارجۀ قزاقستان، اعلام کرد دور پنجم مذاکرات آستانه در اواسط جولای برگزار خواهد شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سازمان ملل: ایجاد مناطق امن گامی به‌سوی صلح  

استافان د میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه، از طرح ایجاد مناطق امن در سوریه استقبال و آن را گامی به‌سوی توقف واقعی خصومت و دشمنی در سوریه عنوان کرد.

وی گفت: «امروز در آستانه، فکر می‌کنم توانستیم شاهد یک گام مثبت و مهم در مسیر درست برای کاهش مناقشه باشیم.»

ترکیه: مناطق امن شامل ادلب، حلب، لاذقیه و حمص

وزارت امور خارجۀ ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد توافق بر سر مناطق امن همۀ استان ادلب و همچنین بخش‌هایی از استان‌های حلب، لاذقیه و حمص را در بر می‌گیرد.

این بیانیه می‌افزاید بر اساس این توافق هرگونه استفاده از سلاح ممنوع شده و روند ارسال کمک‌های بشردوستانه به این مناطق از سر گرفته می‌شود.

روسیه: مناطق امن گامی برای تحکیم آتش‌بس

الکساندر لاورنتیف، نمایندۀ ویژۀ روسیه، از آمادگی مسکو برای همکاری نزدیک‌تر با امریکا و عربستان سعودی دربارۀ بحران سوریه خبر داد.

وی گفت: «متأسفانه هنوز امریکایی‌ها به تلاش‌های ما برای ایجاد همکاری نظامی نزدیک‌تر بی‌توجه هستند اما ما به تلاش خود ادامه خواهیم داد.»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، نیز پیش‌تر بر اهمیت ایجاد مناطق کاهش مناقشه در سوریه تأکید کرده و گفته بود این ایده گامی مهم برای تحکیم آتش‌بس در سوریه خواهد بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز چهارشنبه گفت وی با دمشق و تهران و همچنین همتایان ترک و امریکایی خود دربارۀ ایجاد مناطق کاهش مناقشه در سوریه گفتگو کرده است.

اردوغان: توافق 50 درصد مناقشۀ سوریه را حل کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز پنج‌شنبه گفت اگر ایدۀ ایجاد «مناطق امن اجرایی شود، 50 درصد موضوع سوریه حل‌وفصل می‌شود.»

اردوغان در جمع خبرنگاران گفت مناطق کاهش مناقشه شامل استان ادلب سوریه، بخشی از استان حلب، منطقۀ الرستان در استان حمص و بخشی از شهرهای دمشق و درعا خواهد بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku