24 درصد فرانسوی‌ها واقعاً طرفدار مکرون هستند

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور جدید فرانسه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

امانوئل مکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به پیروزی رسید اما اعتراضات علیه سیاست‌هایش تازه آغاز شده است.

کارشناسان می‌گویند پیروزی قاطع مکرون در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، بیانگر انشقاق موجود در میان رأی‌دهندگان فرانسوی نیست. در همین رابطه رامین مظاهری، خبرنگار شبکه پرس تی وی در پاریس، گزارش می‌دهد:

امانوئل مکرون در فرانسه به قدرت رسید. وی در انتخاباتی سخت به پیروزی رسید که در دور اول 4 رقیب سرسخت حضور داشتند و دور دومی وحشیانه و لجن‌مال (ایراد اتهامات ناعادلانه و تند علیه یکدیگر) را با مارین لوپن، نامزد راست افراطی و به شدت منفور، پشت سر گذاشت.

کارشناسان خاطر نشان کردند پیروزی 66 به 34 درصدی مکرون گمراه‌کننده است و پیش‌بینی می‌شود که وی دوران خوش کوتاهی داشته باشد.

میشل ابو نجم، کارشناس سیاسی، در گفتگو با پرس تی وی گفت: «مکرون درصد خوبی کسب کرد اما تنها در تئوری (روی کاغذ). اگر نگاهی عمیق‌تر داشته باشیم، می‌بینیم که پیروزی‌اش بسیار شکننده است. مکرون مجبور است تا شمار زیادی از مردم را با یکدیگر متحد کند تا به اهدافش دست یابد.»

آراء وی (66 درصد) شامل 25 درصد آراء ممتنع نمی‌شود، آراء ممتنعی که بالاترین درصد در 5 دهۀ اخیر به شمار می‌رفت. آراء وی همچنین شامل آراء 12 درصد رأی‌دهندگان که برای ابراز مخالفت با هر دو نامزد، عمداً آراء خالی یا مخدوش به صندوق انداختند، نمی‌شود. این بدان معناست که به‌جای 66 درصد، وی در واقع تنها 42 درصد کل آراء را به دست آورده است.

اما این رقم حتی باید بیش از این کاهش یابد، زیرا 43 درصد از رأی‌دهندگان گفتند آن‌ها فقط به خاطر دور نگه‌داشتن لوپن از قدرت، به مکرون رأی دادند.

این بدان معناست که درصد واقعی افرادی که مکرون را به خاطر شخصیت یا برنامه‌هایش انتخاب کردند، به 24 درصد کاهش می‌یابد؛ دقیقاً همان درصدی که در دور اول به دست آورد.

این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که چرا یک روز پس از انتخابات، هزاران نفر از اعضای اتحادیه‌ها علیه مکرون و اقتصاد نئولیبرالیسم تظاهرات کردند.

میشل ابو نجم افزود: «فراموش نکنیم که جبهۀ ملی 10 میلیون رأی به دست آورد و آراء آن‌ها در مقایسه با دور اول انتخابات به شدت افزایش یافت. این موضوع شوکه کننده است و تاکنون در تاریخ فرانسه روی نداده بود.»

کمبود محبوبیت مکرون موجب شده بسیاری برای وی در انتخابات پارلمانی ژوئن شرایط دشواری پیش‌بینی کنند.

نتایج نظرسنجی پیش از انتخابات نشان داد که رأی‌دهندگان فرانسوی افراطی‌ترین رأی‌دهندگان در اتحادیۀ اروپا هستند، 14 درصد طرفدار راست افراطی و 6 درصد طرفدار چپ افراطی هستند. مجموع این دو رقم تقریباً 3 برابر میانگین اتحادیه اروپاست. به نظر می‌آید امانوئل مکرون جامعه‌ای دو قطبی و به شدت چندپاره را به ارث برده است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku