News   /   گزارش

سرخط اخبار چهارشنبه (20 اردیبهشت) اتاق خبر پرس تی‌وی

زنان و مردان عربستانی در تظاهرات اعتراضی علیه اعدام شیخ نمر، روحانی برجستۀ شیعه، در منطقۀ قطیف شرکت کردند، 12 دی 1394 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در ادامه سرخط اخبار چهارشنبه (20 اردیبهشت) اتاق خبر پرس تی‌وی از ساعت 9 تا 17 گرینویچ (1:30 تا 21:30 به وقت تهران) را می‌بینید:

حملۀ سعودی‌ها به قطیف

گفته می‌شود نیروهای سعودی در حمله به یک منطقۀ شیعه‌نشین در شرق این کشور 2 نفر را به قتل رساندند. این حمله زمانی روی داد که نیروهای دولتی به محلۀ المسوره در روستا عوامیه در منطقۀ قطیف یورش بردند. در این حمله صدای تیراندازی نیز به گوش رسید و چند دستگاه خودرو به آتش کشیده شد. طبق گزارش‌ها، نیروهای سعودی تمامی مسیرهای منتهی به این روستا را مسدود کردند و مانع ارسال کمک‌های بشردوستانه به آن شدند. هنوز جزئیاتی دربارۀ علت این حادثه منتشر نشده است. قطیف از سال 2011 میلادی صحنۀ برگزاری اعتراض‌های مسالمت‌آمیز بوده است. معترضان خواهان اجرای اصلاحات، آزادی بیان و آزادی زندانیان سیاسی هستند. نیروهای رژیم این اعتراض‌ها را سرکوب کرده‌اند.

مون در کاخ آبی

مون جا این، نامزد حزب لیبرال دموکرات کرۀ جنوبی، یک روز پس از پیروزی در انتخابات به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید این کشور سوگند یاد کرد. مون با کسب بیش از 41 درصد آراء در انتخابات به پیروزی رسید. آغاز دوران ریاست‌جمهوری وی به ماه‌ها خلأ سیاسی در کرۀ جنوبی که در پی رسوایی مالی پارک گئون های، رئیس‌جمهور پیشین، آغاز شد، پایان می‌دهد. مون اکنون باید یک ملت دارای اختلاف را متحد و با چالش‌های متعددی دست‌وپنجه نرم کند. یکی از این چالش‌ها اختلاف بین چین وامریکا بر سر استقارا سامانۀ موشکی جنجالی تاد در خاک کرۀ جنوبی است. وی می‌گوید برای گفتگو با پکن و واشنگتن دربارۀ این سامانه آماده است و برای تحقق صلح در شبه جزیرۀ کره تلاش می‌کند.

شکست دشمنان ایران

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبرمعظم انقلاب اسلامی در مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین (ع) در دانشگاه امام حسین(ع)، هدف کوتاه‌مدت دشمن را در برهۀ فعلی به‌هم زدن امنیت و ایجاد آشوب و فتنه در کشور برشمردند. آیت الله خامنه‌ای افزودند: «هدف کوتاه‌مدت دشمن به‌هم زدن امنیت و ایجاد آشوب و فتنه در کشور است؛ هدف از بین بردن این افتخار بزرگ جمهوری اسلامی است. ما در یک منطقه‌ی پر از ناآرامی و یک دنیای پر از تشنج، توانسته‌ایم محیط امنی به‌وجود بیاوریم؛ این را می‌خواهند از ملت بگیرند...» ایشان افزودند: «هدف میان‌مدت دشمن، مسئله‌ اقتصاد و معیشت مردم است؛ اینکه اقتصاد حرکت نکند و لنگ بماند، کار و تولید در کشور پایین باشد و بیکاری به‌عنوان یک بلا در کشور عمومیت پیدا کند تا مردم از جمهوری اسلامی به‌خاطر مشکلات معیشتی ناامید شوند.» ایشان با اشاره به هدف بلندمدت دشمن افزودند: «هدف بلندمدت دشمن تغییر اصل نظام اسلامی است. یک روزی به‌صراحت می‌گفتند جمهوری اسلامی از بین برود؛ بعداً دیدند نمی‌توانند و به ضررشان تمام می‌شود، آمدند این را تعدیل کردند و گفتند تغییر رفتار جمهوری اسلامی. بنده همان‌وقت به مسئولان گفتم توجه داشته باشید، «تغییر رفتار» با «تغییر نظام» هیچ فرقی ندارد. تغییر رفتار یعنی راه اسلام و انقلاب و خط امام را می‌رفتیم، حالا زاویه بگیریم و کم‌کم در طرف مقابل قرار بگیریم.»

کشمکش ترکیه و امریکا

ترکیه از حمایت امریکا از نیروهای کرد سوریه موسوم به یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ) ابراز ناراحتی کرده است. نورالدین کانیکلی، معاون نخست‌وزیر ترکیه، گفته است کشور نمی‌تواند حمایت امریکا از ی پ گ را که از نظر آنکارا یک گروه تروریستی است، بپذیرد. کانیکلی، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، را به همدستی با سازمان‌های تروریستی متهم کرد. در همین حال، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه با تجلیل از این حمایت خاطرنشان کرد این موضوع شکست تروریست‌های داعش را تسریع می‌کند. پیکارجویان ی پ گ از اجزای اصلی نیروهای دموکراتیک سوریه هستند. ترامپ دوشنبه (18 اردیبهشت) طرح تسلیح مستقیم کردهای سوریه علیه داعش را تصویب کرد. وی نیروهای دموکراتیک سوریه را مطمئن‌ترین گروه برای تصرف و آزادسازی شهر رقه از دست داعش خواند.

مصائب یک اقلیت

در درگیری بین مسلمانان روهینگیا و بودایی‌ها در شهر یانگون یک مرد مسلمان زخمی شده است. پلیس میانمار می‌گوید این درگیری پس از آن آغاز شد که تندروهای بودایی وارد یک محلۀ مسلمان‌نشین شدند. بودایی‌ها ادعا می‌کنند برخی از مسلمانان روهینگیا به صورت «غیرقانونی» در این منطقه پنهان شده بودند. پلیس برای متفرق کردن جمعیت تیر هوایی شلیک کرد. این جدیدترین نمونه از بروز احساسات ضد مسلمانان در میانمار است. بودایی‌ها ماه گذشتۀ میلادی دو مدرسۀ مسلمانان را در یانگون به زور تعطیل کردند. مسلمانان روهینگیا از حق شهروندی و حقوق اولیه محروم هستند. اغلب این افراد در استان راخین در غرب این کشور سکونت دارند و در چند سال گذشته با آزارهای زیادی مواجه بوده‌اند. خشونت‌ها موجب فرار هزاران مسلمان روهینگیا از میانمار شده است.

امنیت انتخابات ایران

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبرمعظم انقلاب اسلامی، در دانشگاه امام حسین (ع) فرمودند: «مسئلۀ امنیت و آرامش در انتخابات بسیار مهم است. مسئولان - از قوۀ قضائیه، از نیروی انتظامی، از وزارت کشور و بقیه- همه باید مراقبت کنند امنیت حفظ شود. اگر کسی بخواهد علیه امنیت کشور قیام کند، قطعاً با عکس‌العمل و واکنش سخت مواجه خواهد شد. ایشان افزودند: « «انتخابات هم می‌تواند مایه اعتلا و آبرو بشود هم می‌تواند مایه ضعف و سستی و مشکلات بشود. اگر مردم با نظم شرکت کنند، با اخلاق حرکت کنند، حدود اسلامی و قانون را رعایت کنند، این مایه عزت جمهوری اسلامی است. اگر قانون شکنی کنند، بداخلاقی کنند، اگر با حرفهای خود دشمن را به خود امیدوارکنند، انتخابات به ضرر ما تمام خواهد شد.» رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: « [نامزدهای انتخاباتی] نشان بدهند که در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا، در مقابل خباثتهای صهیونیست‌ها ایستاده‌اند. ایشان بر ضرورت توجه نامزدهای انتخابات به امنیّت ملّی نیز تأکید کردند.

نبرد موصل

نیروهای عراقی منطقۀ دیگری را در غرب موصل از دست تروریست‌های داعش آزاد کرد‌ه‌اند. سربازان عراقی با تصرف منطقۀ المعمل پرچم این کشور را بر فراز ساختمان‌ها برافراشتند. این جدیدترین منطقه‌ای است که از هفتۀ گذشته از دست تروریست‌های داعش آزاد شده است. گفته می‌شود در این عملیات چند تروریست کشته شدند. این تحولات در حالی مطرح می‌شود که نیروهای عراقی به عملیات آزادسازی کامل موصل ادامه می‌دهند. نیروهای عراقی سه‌شنبه (19 اردیبهشت) منطقۀ صنعتی شمالی در بخش غربی موصل را آزاد و خساراتی به تروریست‌ها وارد کردند.

حملات امنیتی آلمان

پلیس آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد برای سرکوب هواداران داعش در سراسر این کشور حملاتی را آغاز کرده است. در این حملات خانه‌ها و سایر دارایی‌های مظنونین به عضویت در داعش در 4 ایالت ازجمله برلین و باواریا هدف قرار گرفت. دو نفر از این افراد مظنون به عضویت در داعش و دیگری مظنون به حمایت از این گروه تروریستی بودند. در ماه‌های اخیر چند حملۀ تروریستی در آلمان روی داده است. داعش مسئولیت حمله با کامیون به یک بازار کریسمس در دسامبر را که 12 کشته به جا گذاشت به عهده گرفت. رئیس خدمات امنیتی آلمان می‌گوید این کشور با یک تهدید جدی از سوی داعش مواجه است.

طرح ناتو در افغانستان

ناتو در حال بررسی درخواست اعزام چند هزار نیروی دیگر به افغانستان است. ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو می‌گوید سران این ائتلاف نظامی برای کمک به مقابله با داعش این درخواست را مطرح کردند. وی این خبر را بعد از دیدار با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در دفتر نخست‌وزیری بریتانیا در لندن اعلام کرد. این موضوع 25 می (4 خرداد) در نشست سالیانۀ سران ناتو در بروکسل، پایتخت بلژیک، مورد بررسی قرار می‌گیرد. مأموریت جنگی ناتو در افغانستان به طور رسمی در سال 2014 پایان یافت اما حدود 13 هزار تن از نیروهای این ائتلاف غربی همچنان در خاک افغانستان حضور دارند. افغانستان با وجود حضور نیروهای خارجی هنوز هم با خشونت دست‌وپنجه نرم می‌کند. حملات طالبان افزایش یافته و آمار تلفات نظامیان و غیرنظامیان افغان رو به افزایش است.

تلفات غیرنظامیان سوریه

در حملات جنگنده‌های ائتلاف تحت امر امریکا به شهر رقه در شمال سوریه 11 غیرنظامی ازجمله 4 کودک کشته شده‌اند. گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید در حمله به روستای الصالحیه در حومۀ شمالی رقه چند غیرنظامی نیز زخمی شدند. امریکا با اجرای این حملات هوایی ادعا می‌کند از پیکارجویانی که برای بازپس‌گیری رقه از داعش مبارزه می‌کنند، حمایت می‌کند. ائتلاف تحت رهبری امریکا هنوز دربارۀ این حملات اظهارنظر نکرده است. امریکا مدعی است در حملات خود به سوریه از کشتار غیرنظامیان جلوگیری می‌کند اما به گفتۀ ساکنان محلی اغلب قربانیان، غیرنظامی هستند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku