News   /   آفريقا   /   تلگرام

سفر سیسی به عربستان؛ نقطۀ پایان تنش‌های قاهره و ریاض

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر (چپ)، به ریاض سفر کرد و مورد استقبال رسمی ملک سلمان، پادشاه عربستان، قرار گرفت. (3 اردیبهشت 1396 - عکس از خبرگزاری فرانسه)

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، پس از ماه‌ها تنش و در راستای تقویت روابط دوجانبه به عربستان سعودی سفر کرده و مورد استقبال رسمی سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور، قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، ملک سلمان به همراه تعدادی از مقام‌های بلندپایۀ عربستان، در فرودگاه ریاض از سیسی استقبال کرد.

ریاست‌جمهوری مصر روز جمعه در بیانیه‌ای از این سفر خبر داده و اعلام کرده بود سفر سیسی در پاسخ به دعوت ملک سلمان و با هدف «تقویت مناسبات استراتژیک بین دو کشور» صورت می‌گیرد.

در این بیانیه آمده بود سلمان و سیسی دربارۀ «مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی» و «مقابله با تروریسم که تهدیدی برای امنیت و ثبات در منطقه است» رایزنی خواهند کرد.

سیسی ماه گذشته در حاشیۀ نشست اتحادیۀ عرب در اردن با سلمان دیدار کرد تا گام مهمی در راستای کاهش تنش‌های میان دو کشور و تقویت روابط بردارد.

دیدار عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر (چپ)، با ملک سلمان، پادشاه عربستان، در ریاض. (3 اردیبهشت 1396 - عکس از خبرگزاری فرانسه)

تنش‌ها میان دو کشور پس از آن بالا گرفت که سیاست خارجی مصر به‌ویژه در قبال سوریه از عربستان فاصله گرفت. مصر ضمن نزدیک شدن به دولت سوریه در اجلاس مهر 95 مجمع عمومی سازمان ملل، به نفع بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، و مبارزه با تروریست‌های فعال در این کشور رأی داد.

مواضع متفاوت قاهره ریاض را به‌شدت خشمگین کرد و رسانه‌های عربستان که در گذشته از سیسی تقدیر و ستایش می‌کردند٬ به‌طور ضمنی یا علنی از وی انتقاد کردند.

پس از آن همکاری‌های نفتی عربستان و مصر متوقف شد و آرامکو، شرکت نفت عربستان سعودی، از توقف ارسال محصولات نفتی به مصر خبر داد. پیش‌تر در سفر سلمان به مصر، دو کشور توافقی به ارزش 23 میلیارد دلار امضا کرده بودند که بر اساس آن ریاض متعهد شده بود تا به مدت پنج سال ماهانه 700 هزار تن محصولات نفتی به مصر صادر کند.

تنش میان ریاض و قاهره که ناشی از اختلاف‌نظر بر سر قطعنامۀ روسیه دربارۀ سوریه بود، سبب شد مصر برای تأمین فرآورده‌های نفتی به دیگر کشورها ازجمله عراق روی بیاورد.

از سوی دیگر، دولت مصر در تاریخ 21 فروردین 95 پس از امضای یک توافق دریایی با عربستان سعودی اعلام کرد جزایر تیران و صنافیر در داخل آب‌های ساحلی عربستان سعودی قرار دارند.

در آن زمان گفته می‌شد دولت مصر درازای توافق با واگذاری این جزایر، 20 میلیارد دلار از عربستان سعودی کمک مالی دریافت می‎کند.

این موضوع با اعتراض گستردۀ مردم و سیاست‌مداران مصری روبرو شد و درنهایت دادگاهی در این کشور رأی به عدم واگذاری جزایر داد.

رأی دادگاه مذکور و اختلافات سیاسی قاهره و ریاض بر سر بحران سوریه ازجمله موضوعاتی بودند که طی ماه‌های گذشته تنش میان این دو قدرت عرب را به‌شدت افزایش دادند.

در واقع ریاض در همراهی با برخی کشورهای منطقه، امریکا و رژیم صهیونیستی متهم به حمایت از معارضینِ مسلحی است که طی شش سال گذشته با دولت اسد جنگیده و به خشونت‎ها در این کشور جنگ‎زده دامن ‏زده‎‎اند.

در مقابل روسیه از متحدین دولت رسمی سوریه به‌حساب می‌آید و به دمشق برای مبارزه با تروریست‌های داعش و دیگر گروه‌های تروریستی و تکفیری کمک می‎‏کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku