News   /   آفريقا   /   تلگرام

طرح واگذاری جزایر تأیید و به مجلس مصر ارسال شد

جزیرۀ راهبردی تیران در ورودی تنگۀ تیران (تصویر آرشیوی)

بر اساس گزارش‌ها، دولت مصر علی‌رغم اعتراض‌های مردمی و مخالفت دادگاه این کشور، طرح واگذاری دو جزیرۀ راهبردی را به عربستان سعودی تأیید کرده است.

پایگاه خبری المصری الیوم پنج‌شنبه گزارش داد دولت قاهره ضمن تأیید طرح واگذاری دو جزیرۀ تیران و صنافیر به عربستان، این طرح را به مجلس فرستاده است.

بر اساس این گزارش، دیوان عالی مصر با این طرح مخالفت کرده و قرار است تا دو هفتۀ دیگر نظر نهایی خود را اعلام کند.

در همین راستا خبرگزاری الرصد مصر گزارش داد برخی از شخصیت‌های حقوقی بر این باورند مطرح شدن بحث واگذاری دو جزیرۀ مذکور به عربستان با طرح  شوراهای قضایی در مجلس مرتبط است.

احمد سلیمان، وزیر پیشین دادگستری مصر، با اعلام این موضوع گفت هدف از این طرح مقابله با قاضی‌هایی است که بر خلاف خواست مقام‌های دولتی و تنها بر اساس مصالح ملی مصر حکمی را صادر می‌کنند.

سلیمان با بیان اینکه کشمکش دولت و دستگاه قضا دارای پیشینۀ تاریخی در مصر است گفت هدف دولت کنار زدن قاضی‌هایی است که متناسب با رویکرد دولت رأی نمی‌دهند.

آن‌ها معتقدند دولت مصر می‌خواهد با کنار زدن قضات مستقل، طرح واگذاری جزایر این کشور به عربستان را اجرایی کند.

دولت قاهره در فروردین امسال پس از امضای توافقنامۀ مرز دریایی با ریاض اعلام کرد جزایر تیران و صنافیر در آب‌های سرزمینی عربستان سعودی قرار دارند.

این در حالی است که دادگاه اداری مصر پیشتر طرح واگذاری این دو جزیره را فاقد اعتبار اعلام کرده بود.

براساس گزارش‌ها، مصر در قبال بخشیدن این جزایر به عربستان سعودی، 20 میلیارد دلار دریافت خواهد کرد.

اعتراض مردم مصر به طرح واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان سعودی (تصویر آرشیوی)

این اقدام قاهره واکنش‌ها و اعتراض‌های بسیاری را در محافل سیاسی، رسانه‌ای و نهادهای مدنی این کشور ایجاد کرد به طوری که عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، به خیانت و فروش اراضی این کشور متهم شد.

 عبدالفتاح السیسی در واکنش به انتقادها ادعا کرده بود: «ذره‌ای از خاک مصر را به عربستان نداده‌ایم بلکه حق عربستان را به خودش برگردانده‌ایم.»

توافقنامۀ مرز دریایی جدید مصر و عربستان 20 فروردین امسال در کاخ اتحادیه در شرق قاهره در حضور عبدالفتاح السیسی و سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، به امضای شریف اسماعیل، نخست وزیر مصر و همتای سعودی وی رسید.

واگذاری این جزایر به عربستان بیش از همه منافع اسرائیل را تامین می‌کند. رسانه‌های اسرائیل پیشتر اعلام کرده بودند جزایر تیران و صنافیر با چراغ سبز تل‌آویو به ریاض واگذار شده است.

روزنامۀ اسرائیلیِ هاآرتص گزارش داده بود رژیم تل آویو در گفت‌وگو با طرف مصری و پس از آنکه آزادی ناوبری کشتی‌های اسرائیلی در این منطقه تضمین شد، موافقت خود را با قرارداد ریاض و قاهره اعلام کرد.

جزیرۀ 80 کیلومتر مربعی تیران در ورودی تنگه تیران واقع شده که دریای سرخ را از خلیج عقبه جدا می‌کند.

جزیرۀ صنافیر نیز در شرق جزیرۀ تیران قرار دارد. اهمیت راهبردی این جزایر از آن جهت است که تنگه تیران تنها دسترسی رژیم اسرائیل از خلیج عقبه به دریای سرخ است و نقش مهمی در تبادلات تجاری این رژیم ایفا می‌کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku