News   /   مصاحبه   /   تلگرام

مفسر سیاسی: توافقنامه مصر-سعودی مغایر قانون اساسی

تصویر آرشیوی از تظاهرات معترضان خشمگین مصری در اعتراض به توافقنامه واگذاری جزایر مصر به عربستان

نیروهای امنیتی مصر 12 نفر را به خاطر برگزاری تظاهرات در اعتراض به تصمیم دولت در واگذاری دو جزیره دریای سرخ به عربستان دستگیر کرده‌اند. به گفته برخی منابع، شمار بسیاری عمدتاً وکلا و خبرنگاران در تظاهراتی که دوشنبه اطراف ساختمان اتحادیه خبرنگاران در مرکز قاهره برگزار شد، شرکت کردند. با انتشار گزارش‌ها مبنی بر اینکه قاهره درازای دریافت کمک 20 میلیارد دلاری از ریاض از قید تمامیت ارضی بر سر جزایر تیران و صنافیر چشم‌پوشی کرده است، منتقدان عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر را به نادیده گرفتن تمامیت ارضی مصر درازای پول متهم کرده‌اند.

شریف الطونی، خبرنگار و مفسر سیاسی از قاهره، معتقد است که مردم مصر احساس می‌کنند که تصمیم دولت در واگذاری دو جزیره به عربستان سعودی قابل‌قبول و تحمل نیست.

طونی سه‌شنبه در مصاحبه با پرس‌ تی‌وی گفت فعالان مصری با طرح دعوی علیه تصمیم مجلس، توافق میان سعودی و مصر را مغایر قانون اساسی و باطل دانستند.

وی گفت: «چرا ما (مصر) قرار است این توافقنامه را به تصویب مجلس برسانیم وقتی طبق حکم دادگاه این امر مغایر قانون اساسی است.»

مردم در قاهره به خاطر سردادن شعار علیه واگذاری این دو جزیره بازداشت‌شده‌اند زیرا فعالان  معتقدند تیران و صنافیر جزایر مصری هستند و چنین تصمیمی که مخل تمامیت ارضی مصر است برای آنان قابل‌پذیرش نیست.

شریف الطونی در حال مصاحبه با پرس تی‌وی

این تحلیل‌گر افزود که مردم مصر به‌شدت دچار سرخوردگی و ناامیدی شده‌اند چراکه از مشکلات اقتصادی، کاهش ارزش پول و اشتباهات سیاسی نظیر واگذاری دو جزیره یادشده به عربستان رنج می‌برند.

دادگاه تجدیدنظر قاهره در آذرماه حکم دادگاه بدوی را که در تیرماه طرح واگذاری این دو جزیره را فاقد اعتبار دانسته بود تأیید کرد. در مرتبه‌ای بالاتر، دیوان عالی اداری  قرار است در  27 دی‌ماه رأی خود را اعلام کند.

جزیرۀ 80 کیلومترمربعی تیران در ورودی تنگه تیران واقع‌شده که دریای سرخ را از خلیج عقبه جدا می‌کند.

جزیرۀ صنافیر نیز در شرق جزیرۀ تیران قرار دارد. اهمیت راهبردی این جزایر ازآن‌جهت است که تنگۀ تیران تنها دسترسی رژیم اسرائیل از خلیج عقبه به دریای سرخ است و نقش مهمی در تبادلات تجاری این رژیم ایفا می‌کند.

 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku