«تبادل‌نظر مسکو و دمشق بر سر ایجاد مناطق امن در سوریه»

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجۀ روسیه

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجۀ روسیه، می‌گوید مسکو و دمشق به‌طور منظم در مورد موضوعات مختلف ازجمله ایجاد مناطق امن در سوریه با یکدیگر تبادل‏‌نظر می‎کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیکِ روسیه بوگدانف روز دوشنبه در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از وی پرسید آیا مسکو و دمشق دربارۀ موضوع ایجاد مناطق امن گفت‎وگو کرده‎اند؟ گفت: «ما به‌صورت روزانه با دمشق در تماس هستیم. این تبادل‎نظرها طبیعتاً محرمانه هستند و قطعاً شامل همۀ موارد مذکور می‎‏شوند.»

ایجاد مناطق امن در سوریه از موضوعات محل اختلاف در میان دولت‌های جهانی است. پیشتر آنکارا که با پیکارجویان کُرد سوریه دچار تنش شدید است، خواستار تشکیل این مناطق در شمال سوریه و نزدیک مرزهای خود شده بود، درخواستی که با حمایت برخی قدرت‌های جهانی از جمله آلمان روبرو شد.

همچنین دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور امریکا، در تاریخ 6 بهمن در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت قصد دارد به وزارت دفاع ایالات‌متحده دستوری مبنی بر ایجاد مجموعه‎ای از «مناطق امن» در سوریه را بدهد. 

رسانه‌های امریکایی در آن زمان اعلام کردند در صورت اجرای این اقدام امکان رویارویی امریکا با دولت سوریه و نیروهای روسی در این کشور عربی وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

مسکو خواستار مشارکت کُردها در مذاکرات ژنو

معاون وزیر امور خارجۀ روسیه در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران دربارۀ مذاکرات صلحِ سوریه که از روز پنج‌شنبه به میزبانی سازمان ملل متحد در ژنوِ سوئیس آغاز شده است، اظهارنظر کرد.

وی گفت مسکو امیدوار است گروه‏‎های مختلف معارضِ دولت سوریه یک هیئت واحد در مذاکرات ژنو تشکیل دهند.

بوگدانف همچنین با اشاره به نگرانی‌هایی که در مورد حضور نمایندگان گروه‌های کُردِ سوریه در مذاکرات ژنو وجود دارد، گفت مسکو معتقد است که نمایندگان این گروه‏‎ها می‎بایست در مذاکرات حضور داشته باشند.

این درحالی است که آنکارا یکی از بزرگ‌ترین مخالفان حضور پیکارجویان کُرد در مذاکرات صلح است. ترکیه و امریکا ماه‌‎ها است که بر سر حمایت واشنگتن از کُردهای سوریه دچار تنش هستند.

آنکارا از تاریخ 24 اوت 2016 (3 شهریور 1395) در تلاش برای آنچه نابودی عناصر داعش و پیکارجویان کُردتبار می‌نامد، با اجرای عملیاتی موسوم به «سپر فرات» تانک‌ها و نظامیان خود را در شمال سوریه مستقر و از شبه‌نظامیانِ معارض دولت سوریه در مناطق تحت تسلط گروه داعش حمایت می‌کند.

مذاکرات صلحِ سوریه به میزبانی سازمان ملل متحد در ژنوِ سوئیس (7 اسفند 1395-عکس از خبرگزاری فرانسه)

«مذاکرات ژنو چندین ماه به طول می‌انجامد»

خبرگزاری تاسِ روسیه نیز روز دوشنبه با انتشار گزارشی به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات ژنو نوشت استافان دِ میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه، معتقد است که این دوره از مذاکرات چندین ماه طول خواهد کشید.

به گفتۀ این منبع، دِ میستورا معتقد است که این دور از مذاکرات بین‏‎المللی در ژنو اساس بحث‌‎های آینده دربارۀ حل‌وفصل مسائل سیاسی در سوریه خواهد بود.

وی افزود: «قرار است دور بعدی مذاکرات در نیمۀ دوم ماه مارس (اواخر اسفند 95/اوایل فرودین 96) برگزار شود. اگر این گفتگوها موفقیت‌آمیز باشد، کل فرایند مذاکرات چند ماه به طول می‌انجامد.»

مذاکرات صلح سوریه در ژنو اندکی بعد از دومین دور مذاکرات صلح سوریه که با میانجیگری روسیه، ترکیه و ایران، در روزهای 15 و 16 فوریه (27 و 28 بهمن) در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شد، آغاز بکار کرده است. این مذاکرات که پشت درهای بسته برگزار شد، مسیر را به‌منظور برگزاری مذاکرات صلح در ژنو هموار کرد.

سوریه حدود 6 سال است با مناقشۀ مرگبار موردحمایت خارج دست‌وپنجه نرم می‌کند. طبق برآورد سازمان ملل تا بهار سال 95 بیش از 400 هزار نفر در این بحران جان خود را ازدست‌دادند. سازمان ملل به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات دقیق، روند شمارش رسمی تلفات مناقشه این کشور عربی را متوقف کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku