تأکید سوریه بر نقش مثبت ایران در مذاکرات صلح آستانه

بشار جعفری، رئیس هیأت نمایندگان دولت سوریه در نشست آستانه (5 بهمن 1395 - عکس از خبرگزاری فرانسه)

بشار جعفری، رئیس هیأت نمایندگان دولت سوریه در نشست آستانه، می‌گوید ایران نقشی مثبت و سازنده در نشست آستانه ایفا کرده است.

وی پس از انتشار بیانیۀ مشترک ایران، روسیه و ترکیه در پایان نشست آستانه، با شرکت در یک کنفرانس خبری گفت ایران یکی از کشورهای ضامن آتش‌بس است و این کشور نقش مثبتی در رسیدن به متن نهایی بیانیۀ پایانی نشست آستانه ایفا کرد.

جعفری افزود نقش ترکیه در حل بحران سوریه، «نقشی منفی است اما ما به آن اشاره‌ای نمی‌کنیم چراکه ما نمایندۀ دولت هستیم. در سیاست، گاهی لازم است برای نجات کشور با دشمنان خود تعامل کنیم.»

 نمایندۀ دولت سوریه افزود در بندی از این بیانیه بر مبارزه با تروریست‌های داعش و جبهة‌النصره تأکید شده است و کشورهای حاضر ازجمله ترکیه آن را امضا کرده‌اند.

 وی خطاب به ترکیه و دیگر کشورهای حامی تروریسم گفت وقت آن رسیده است که سیاست‌های خود را در قبال سوریه تغییر دهند و «با آتش بازی نکنند».

نشست خبری بشار جعفری، نمایندۀ دولت سوریه در مذاکرات آستانه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

جعفری گفت: «ما از هر چیزی که جنگ تحمیلی بر ملتمان را متوقف سازد استقبال می‌کنیم و به مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهیم.»

وی با موفق ارزیابی کردن مذاکرات آستانه در تحقق اهداف خود افزود این امر زمینه را برای گفتگو بین سوری‌ها فراهم می‌کند.  جعفری ابراز امیدواری کرد آتش‌بس در سراسر سوریه در مدت کوتاهی تثبیت شود.

 نمایندۀ دولت سوریه از تلاش هم‌پیمانان و دوستان سوریه برای پایان دادن به درگیری‌ها و خونریزی‌ها و طرح موضوع بازسازی سوریه در نشست آستانه قدردانی کرد.

جعفری گفت: «ما در نشستی شرکت کردیم که برخی از سوری‌های موردحمایت خارج حضور داشتند ولی ما برای نجات دولت و مردم سوریه در آن حاضر شدیم.»

وی از دیگر گروه‌های مسلح مخالف که در آستانه حضور نداشتند خواست به توافق آتش‌بس بپیوندند.

مذاکرات صلح سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان، با میانجیگری ایران، روسیه و ترکیه و باهدف پیدا کردن راه‌حلی سیاسی برای مناقشۀ نظامی 6 سالۀ سوریه از دوشنبه (4 بهمن) آغاز شد و سه‌شنبه (5 بهمن) پایان یافت.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku