دیدار اردوغان و ملک سلمان پیش از مذاکرات صلح سوریه

دیدار رجب طیب اردوغان (چپ)، رئیس‌جمهور ترکیه و سلمان بن عبدالعزیز (راست)، پادشاه عربستان سعودی در کاخ الیمامه در ریاض، 26 بهمن 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در آستانۀ مذاکرات صلح سوریه در شهر آستانۀ قزاقستان با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی دیدار و گفتگو کرد.

ملک سلمان، روز سه‌شنبه در کاخ الیمامه در ریاض میزبان رئیس‌جمهور ترکیه بود. دو طرف در این نشست توسعۀ روابط بین دو کشور و مسائل امنیتی منطقه‌ای را موردبحث و تبادل‌نظر قرار دادند.

اردوغان همچنین با محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی، و محمد بن نایف، وزیر کشور عربستان، دیدار و گفتگو کرد.

این سفر در آستانۀ مذاکرات صلح سوریه در قزاقستان انجام شده که قرار بود چهارشنبه (امروز) آغاز شود. بر اساس اعلام وزارت خارجۀ قزاقستان، این مذاکرات یک روز به تعویق افتاده و فردا پنجشنبه انجام خواهد شد.

استقبال سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در کاخ الیمامه در ریاض، 26 بهمن 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

گفته می‌شود در این دور از مذاکرات دربارۀ رعایت آتش‌بس و اقدامات تثبیت‌کننده برای مناطق خاص گفتگو خواهد شد.

دور قبلی مذاکرات آستانه، 4 و 5 بهمن به کوشش ایران، روسیه و ترکیه و با حضور نمایندگان دولت دمشق و گروه‌های مخالف دولت سوریه برگزار شد.

عربستان سعودی از معارضان سوری در جنگ علیه دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، حمایت می‌کند.

قرار است 5 اسفند هم مذاکراتی در ژنو سوئیس با میانجیگری سازمان ملل دربارۀ صلح سوریه برگزار شود.

این مذاکرات ابتدا قرار بود 20 بهمن (8 فوریه) برگزار شود اما برای اینکه گروه‌های معارض وقت بیشتری برای هماهنگ شدن داشته باشند، این گفتگوها به تعویق افتاد.

معارضان موردحمایت خارجی از حدود 6 سال پیش با دولت سوریه درگیر شدند. استافان دِ میستورا، نمایندۀ ویژه سازمان ملل در امور سوریه سال گذشته گفته بود بیش از 400 هزار نفر در بحران سوریه کشته شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku