سازمان ملل: حملات تروریستی حمص با هدف اختلال در مذاکرات صلح

استافان دِ میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه (وسط)، در مذاکرات صلح ژنو؛ 7 اسفند 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه هشدار داده حملات مرگبار اخیر در حمص با هدف اختلال در روند مذاکرات صلح ژنو میان معارضان و دولت سوریه صورت گرفته است.

استافان دِ میستورا روز شنبه گفت: «هر زمانی که ما مذاکره یا گفتگویی داریم، همیشه شخصی وجود دارد که تلاش کند آن را خراب کند. ما انتظار آن را داشتیم.»

روز شنبه در چندین حملۀ انتحاری هم‌زمان در شهر حمص در غرب سوریه که تا حد زیادی در کنترل نیروهای دولتی است، دستکم 42 نفر کشته شدند.

گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد این انفجارها «مقرهای امنیتی و اطلاعات نظامی را در دو منطقۀ مرکزی» حمص هدف قرار داد.

گروه تکفیری جبهه فتح الشام که پیش‌تر تحت عنوان جبهه النصره شناخته می‌شد، مسئولیت حملات تروریستی روز شنبه را بر عهده گرفت.

در همین حال بشار الجعفری، نمایندۀ سوریه در سازمان ملل، در پی حملات مرگبار روز شنبه در حمص، گفت این حملات بی‌پاسخ باقی نخواهد ماند.

جعفری در دفتر سازمان ملل در ژنو گفت: «این حملات تروریستی که امروز حمص را هدف قرار داد، حامل پیام روشنی از حامیان تروریسم به ژنو بود.»

وی تصریح کرد: «می‌خواهیم به آن‌ها بگوییم که این پیام دریافت شده است ... و اجازه نخواهیم داد این حمله بی‌پاسخ باقی بماند.»

مذاکرات صلح سوریه در ژنو؛ 6 اسفند 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

این حملات تروریستی در حالی روی داد که هیئت‌هایی از دولت و معارضان سوری مذاکرات تحت میانجیگری سازمان ملل را به‌منظور حل‌وفصل بحران سوریه آغاز کرده‌اند. دور جدید این مذاکرات از روز پنج‌شنبه آغازشده است.

این مذاکرات اندکی بعد از دومین دور مذاکرات صلح سوریه که با میانجیگری روسیه، ترکیه و ایران، در روزهای 15 و 16 فوریه (27 و 28 بهمن) در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شد، آغاز بکار کرده است. این مذاکرات که پشت درهای بسته برگزار شد، مسیر را به‌منظور برگزاری مذاکرات صلح در ژنو هموار کرد.

سوریه از حدود شش سال پیش عرصۀ درگیری‌های مرگبار است. استفان دِ میستورا پیش‌تر گفته بود از زمان شروع درگیری‌های سوریه تا اوت سال گذشته بیش از 400 هزار نفر کشته شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku