News   /   آمريکا

روی خطِ خبر: آیا ارتش امریکا با ترامپ تهاجمی‌تر می‌شود؟

تصویری آرشیوی از نیروهای نظامی امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

درحالی‌که تنها 6 هفته تا روی کار آمدن دولت جدید در امریکا باقی است، ارتش این کشور خود را آمادۀ رویه‌ای تهاجمی‌تر در جنگ علیه گروه‌های پیکارجوی خارجی می‌کند.

به گفتۀ مقامات نظامی امریکا، پنتاگون در حال طرح‌ریزی پیشنهادهای جدید برای ارائه به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید امریکاست.

گفته می‌شود این برنامه‌ها باهدف گسترش کمپین نظامی امریکا علیه گروه تروریستی داعش طراحی‌شده است.

این پیشنهاد‌ها باعث خواهد شد تا میزان نظارت کاخ سفید کاهش یابد و به ارتش استقلال تاکتیکی بیشتری خواهد داد.

این پیشنهاد‌ها پس‌ازآن مطرح‌شده است که ترامپ پیش‌تر وعدۀ گسترش عملیات نظامی علیه گروه تروریستی داعش داده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب امریکا (عکس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

 

قدرت تاکتیکی بیشتر

پیشنهاد‌های جدید پنتاگون باهدف کاهش نفوذ کاخ سفید دربارۀ تصمیمات مربوط به میدان جنگ و اعطای قدرت بیشتر به ارتش مطرح‌شده است.

دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور کنونی امریکا، پیش‌تر بارها از سوی تندروهای جمهوری‌خواه که خواهان اقدامات نظامی فعال‌تر علیه گروه‌های ستیزه‌جو در عراق و سوریه بودند، موردانتقاد قرارگرفته است.

مخالفان اوباما می‌گویند ارتش امریکا با محدودیت‌های زیادی در میدان جنگ روبروست.

این پیشنهاد‌ها راه‌های فرار بیشتری برای تصمیم‌گیری در میدان جنگ در اختیار ارتش امریکا قرار می‌دهد.

مایکل فلین، ژنرال بازنشستۀ ارتش امریکا و گزینۀ ترامپ برای پست مشاور امنیت ملی امریکا، پیش‌تر ضمن انتقاد از این محدودیت‌ها، گفته بود دستان آن‌ها (دستان فرماندهان ارتش) بسته است.

عملیات نظامی امریکا در سوریه، افغانستان و عراق تاکنون تلفات غیرنظامی گسترده‌ای به دنبال داشته است و بیم آن می‌رود که با باز گذاشتن دست ارتش امریکا، شمار تلفات غیرنظامیان افزایش یابد.

در همین حال گمانه‌زنی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که پیشنهادهای جدید پنتاگون ممکن است به گسترش اعزام نظامیان امریکایی در کشورهای جنگ‌زده ازجمله در عراق، افغانستان و سوریه بیانجامد.

امریکا در حال حاضر حدود 5 هزار نیروی نظامی در عراق، 10 هزار نیروی نظامی در افغانستان و بیش از 50 نیروی ویژه در سوریه دارد.

اعمال فشار پنتاگون

این پیشنهاد‌های جدید را حتی می‌توان به‌عنوان اعمال فشار پنتاگون مطرح کرد؛ درحالی‌که ترامپ از هزینه‌های نظامی امریکا انتقاد دارد.

پیش‌تر ترامپ گفته بود هزینه ارتقاء دو فروند جامبو جت 747 توسط شرکت بوئینگ فراتر از 4 میلیارد دلار رفته و این هزینه «خارج از کنترل» است.

گفتنی است، بودجۀ تحقیقاتی و خرید پنتاگون به‌طور متوسط در 3 سال اخیر بیش از 160 میلیارد بوده است.

هنوز باید منتظر ماند و دید آیا این پیشنهاد‌ها قدرت بیشتری برای پنتاگون درزمینهٔ هزینه‌های نظامی و برنامه‌های دفاعی خواهد داشت یا خیر.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku