News   /   آمريکا

فعالان امریکا تاکید کرده‌اند علیه ترامپ جنبش تشکیل می‌دهند

معترضان در تظاهرات علیه ریاست جمهوری دونالد ترامپ در امریکا به سمت برج ترامپ در شیکاگو راهپیمایی کردند. (29 آبان 1395، عکس از شیکاگو تریبیون)

فعالان امریکا اعلام کرده‌اند در ادامۀ اعتراضات علیه ریاست جمهوری ترامپ در این کشور جنبش تشکیل خواهند داد.

باوجود گذشت بیش از دو هفته از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، معترضان همچنان با حضور در خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور، مواضع بیگانه‌ستیز و نژادپرستانۀ وی را محکوم می‌کنند.

در شیکاگو، حدود 200 نفر روز شنبه (29 آبان) از «فدرال پلازا» به سمت «برج ترامپ» راهپیمایی کردند و در شعارهای خود تأکید کردند در اعتراض به سیاست پیشنهادی رئیس‌جمهور تازه منتخب آمریکا علیه مهاجران، مسلمانان و دیگر اقلیت‌های این کشور، جنبش تشکیل خواهند داد.

تظاهرات کنندگان با حمل پارچه نوشته‌ و سردادن شعار به مواضع نژادپرستانۀ ترامپ اعتراض کردند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات همچنین تأکید کردند تا وقتی ترامپ از «جنگ» و ستیز با مهاجران و دیگر اقلیت‌ها دست برندارد، به اعتراضات و تظاهرات ادامه خواهند داد.

جان بیچام، از فعالان گروه مخالف جنگ و نژادپرستی «انسر» (ANSWER)، سازمان دهندۀ اعتراضات اخیر در شیکاگو، در حالی که به ترامپ اشاره داشت گفت: «مردی که آشکارا نژادپرست و جنسیت‌گراست به‌زودی کاخ سفید را اشغال می‌کند ... این اعتراضات لحظه‌ای نیست و نوعی جنبش است.»

سازمان دهندگان اعتراضات اخیر گفته‌اند ریاست جمهوری ترامپ و وزرای پیشنهادی اخیر وی با مقاومت و تظاهرات اعتراض‌آمیز روزانه مواجه خواهد شد.

تصویری از تظاهرات معترضان در نزدیکی «برج ترامپ» بعد از راهپیمایی در شیکاگو (29 آبان 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

اندی تایر Andy Thayer ، از فعالان محلی و از سخنرانان در فدرال پلازا، نیز گفت: «صدای ما از نفرت ترامپ قوی‌تر است.»

تظاهرات ضد ترامپ در کانادا

در شهر تورنتو در کانادا نیز دست‌کم هزار نفر عصر شنبه با حضور در خیابان‌ها، علیه ترامپ تظاهرات کردند.

معترضان بعد از راهپیمایی به سمت محل قرارگیری برج و هتل بین‌المللی ترامپ، با گروهی از حامیان ترامپ درگیر شدند.

افزایش تنش میان دو گروه، نیروی پلیس به مداخله پرداخت و از موانع برای جدا کردن آن‌ها از یکدیگر استفاده کرد.

در این تظاهرات دست‌کم یک نفر دستگیر شد.

تصویری از تجمع معترضان مقابل «برج ترامپ» در تورنتو (29 آبان 1395، عکس از سی.بی.سی تورنتو)

یکی از معترضان در گفت‌وگو با خبرنگار سی‌.بی‌.سی تورنتو در بیان هدف خود از شرکت در تظاهرات ضد ترامپ گفت، در این تجمع شرکت کرده است تا به‌نوبۀ خود کانادا را از گسترش هرگونه احساسات بیگانه‌ستیزی حفظ کند.

در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا که هشت نوامبر 2016 (18 آبان 1395) برگزار شد، دونالد ترامپ توانست با کسب 279 رأی الکترال از کلینتون که  228 رأی الکترال را به خود اختصاص داده بود، پیشی بگیرد و به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا به کاخ سفید راه یابد.

بیشتر معترضان نگران اجرای وعده‌های انتخاباتی ترامپ هستند و معتقدند وی صلاحیت رئیس‌جمهوری امریکا را ندارد.

اظهارات توهین‌آمیز وی علیه اقلیت‌های ساکن امریکا ازجمله مسلمانان و مهاجران و مواضع وی در بیگانه‌ستیزی، جنسیت و زن‌ستیزی از دیگر مواردی است که نگرانی منتقدان را برانگیخته است.

ترامپ در تبلیغات ریاست جمهوری خود درخواست منع ورود مسلمانان به امریکا را مطرح کرد و افزود باید با ساختن دیواری طویل در امتداد مرز امریکا و مکزیک، از ورود مهاجران مکزیک به این کشور جلوگیری کرد.

وی همچنین خواستار ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی برای ردیابی و شناسایی مسلمانان در سراسر امریکا شد و گفت این کشور «قطعاً هیچ گزینه‌ای» به‌جز بستن مساجد نخواهد داشت.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku