News   /   آمريکا

انتخاب ترامپ، نشانۀ نارضایتی امریکایی‌ها

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک استاد دانشگاه تهران می‌گوید مردم امریکا به خاطر نارضایتی از سیاست‌های داخلی و خارجی این کشور، به دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه، رأی داده‌اند.

پیروزی دونالد ترامپ مردم امریکا و افکار عمومی جهان را شوکه کرده است؛ همۀ نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در داخل و خارج امریکا پیش‌بینی کرده بودند که هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها، پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا خواهد بود.

در همین حال محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران، در گفتگو با پرس تی‌وی به توضیح این موضوع پرداخته است که چرا مردم امریکا این میلیاردر را به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور خود انتخاب کرده‌اند.

مرندی گفت: «مردم علیه سیاست‌های کنونی امریکا رأی داده‌اند؛ سیاست‌های کنونی نابرابری در خانه (داخل کشور) و سیاست‌های ویرانگر در سراسر جهان.»

وی معتقد است بسیاری از مردم امریکا «در اعتراض به سیاست‌های دولت امریکا، در اعتراض به سیاست‌های لیبرال و سیاست‌هایی که طبقۀ متوسط را در امریکا نابود کرده است»، به ترامپ رأی دادند.

مرندی در ادامه گفت: «امریکایی‌هایِ بسیاری هستند که فقط به خاطر این‌که آن‌ها کلینتون را به خاطر سیاست خارجی و فساد شخصی‌اش نمی‌خواستند، به ترامپ رأی داده‌اند.»

وی ادامه داد: «باوجود اعتراض مردم علیه دولت که به رأی آن‌ها به نفع ترامپ منتهی شد، آن‌هایی که به دلیل جنسیت از کلینتون حمایت می‌کردند، این کار را به خاطر گمراه کردن مردم امریکا انجام می‌دادند. این موضوع هیچ ربطی به جنسیت ندارد. کلینتون عضوی از خانواده‌ای است که مردم امریکا آن را کاملاً فاسد می‌دانند.»

مرندی همچنین گفت ممکن است تغییراتی در سیاست خارجی امریکا روی دهد، زیرا ترامپ خواستار همکاری با روسیه است و ممکن است مشکلاتی عمده با متحدان فعلی امریکا مانند عربستان سعودی و قطر داشته باشد که این موضوع می‌تواند نتایجی مثبت در روند مبارزه علیه تروریسم در خاورمیانه داشته باشد.

هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا که نتوانست در این انتخابات به پیروزی برسد. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

«انتخاب بین طاعون و وبا»

همچنین بیل جونز، یک تحلیل‌گر سیاسی، به پرس تی‌وی گفت مردم امریکا گزینۀ زیادی برای انتخاب نداشتند و باید از میان دو گزینۀ نامطلوب یکی را انتخاب می‌کردند.

وی تصریح کرد: «به‌واقع انتخابی تراژیک بین طاعون و وبا بود. نتایج انتخابات هر چه که باشد، دربارۀ اینکه چه به سر امریکا خواهد آمد، بسیار نگران هستم.»

 مردم ایالات‌متحدۀ امریکا سه‌شنبه عصر برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور به‌پای صندوق‌های رأی رفتند.

با پایان شمارش آرا در 50 ایالت امریکا، نامزد جنجالی حزب جمهوری‌خواه موفق شد با کسب 289 رأی مجمع برگزینندگان رئیس‌جمهور این کشور شود.

هیلاری کلینتون نیز که 218 رأی مجمع گزینندگان را کسب کرده بود، در تماس تلفنی با ترامپ شکست را پذیرفت.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku