News   /   آمريکا

کری: ایران پس از برجام تنها 3 میلیارد دلار دریافت کرده است

جان کری، وزیر خارجۀ امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وزیر خارجۀ امریکا می‌گوید ایران از زمان دستیابی به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهان تنها 3 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شدۀ خود را دریافت کرده است.

این در حالی است که مخالفان جمهوری‌خواهِ برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) در امریکا پیش از توافق هسته‌ای ابراز نگرانی کرده بودند که در صورت اجرایی شدن برجام، ایران بیش از 100 میلیارد دلار دریافت خواهد کرد.

جان کری این اظهارات را دوشنبه شب در نشستی با نمایندگان احزاب سیاسی امریکا عنوان کرد.

وی در این نشست که به میزبانی جِی استریت، یک گروه طرفدار اسرائیل برگزار شد، گفت: «به یاد دارید چه بحثی بر سر میزان پولی که قرار است ایران (پس از برجام) دریافت کند، در گرفت؟ بعضی‌وقت‌ها می‌شنوید که برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا این مبلغ را 155 میلیارد دلار عنوان می‌کنند.»

کری افزود: «برخی تصور می‌کردند این مبلغ 100 میلیارد دلار خواهد بود چرا که 100 میلیارد دلار بلوکه شده بود... بر اساس محاسبۀ ما، با توجه دقیق به وضعیت اقتصادی، این مبلغ 55 میلیارد دلار است.»

وزیر خارجۀ امریکا خطاب به نمایندگان احزاب امریکا گفت: «می‌دانید آن‌ها تا به امروز چه مبلغی دریافت کرده‌اند؟ تا همین امشب که من این‌جا ایستاده‌ام حدود 3 میلیارد دلار.»

مقامات ایرانی نیز از سوی دیگر بارها اعلام کرده‌اند با وجود لغو تحریم‌ها با توجه به این‌که روند تجدید روابط اقتصادی ایران با بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی بین‌المللی بسیار کُند بوده است، هنوز آثار مثبت و سودآور توافق هسته‌ای قابل مشاهده نیست.

ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران روز شنبه (27 فروردین) در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفت، توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، تا کنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است.

به نوشته پایگاه اینترنتی بلومبرگ، سیف گفت ایران سه ماه بعد از اجرایی شدن برجام، توان دست‌یابی به 100 میلیارد دلار دارایی ضبط‌‌ شده‌اش در خارج از کشور را نداشته و برای پرداخت صورت‌حساب‌هایش در مبادلات خارجی به دنبال راهی برای استفاده از دلار است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران (راست) در کنار جان کری، همتای امریکایی اش (عکس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

با توجه به تقاضای بسیاری از شرکت‎ها و خطوط هوایی اروپایی برای حضور در ایران، مقامات ایران خواستار دسترسی مجدد تهران به سیستم مالی جهانی هستند. مقامات ایرانی می‎گویند دولت امریکا به وعده‌ها و تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای با ایران عمل نمی‌‎کند.

ظریف در نیویورک

کری قرار است روز سه‌شنبه (31 فروردین) در نیویورکِ امریکا با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کند.

وزیر امور خارجه ایران بامداد دوشنبه (30 فروردین) تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد. ظریف قرار است در نیویورک با جان کری دربارۀ روند اجرای برجام گفت‌وگو کند.

ظریف همچنین در مراسم امضای موافقتنامۀ تغییرات آب وهوایی در مقر سازمان ملل متحد حضور خواهد داشت و با برخی از مقامات دیگر کشورها دیدار خواهد کرد.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku