عربستان برای تقویت تولید تسلیحاتی شرکت صنایع نظامی احداث می‌کند

تانک های عربستان سعودی و حامیان ررژیم سابق یمن در حال نزدیک شدن به پایگاه نظامی مهم العناد در جنوب غرب یمن (سوم آگوست 2015، عکس از خبرگزاری فرانسه)

عربستان سعودی می‌گوید قرار است شرکت صنایع نظامی جدیدی را در قالب طرح خود برای تبدیل به یک تامین کنندۀ عمدۀ تسلیحاتی جهان و خروج تدریجی از اتکاء به ذخایر نفتی احداث کند.

عربستان سعودی از آغازِ کار احداث شرکت بزرگ صنایع نظامی خود که در چشم انداز تحول ۲۰۳۰ این کشور در نظر گرفته شده بود، خبر داده است؛ پروژه‌ای که به زعم مسئولان سعودی تحولی بنیادین در صنایع دفاعی و نظامی عربستان خواهد بود.

بر اساس اعلام صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی، این شرکت قرار است تا پایان برنامۀ چشم‌انداز ۲۰۳۰ به یکی از ۲۵ شرکت برتر جهان در زمینه صنایع نظامی تبدیل شود و عربستان را به جایگاهی جهانی در تولید قطعات و تجهیزات نظامی تبدیل کند.

این خبر در حالی اعلام شده است که قرار است دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا، به این کشور عربی سفر کند.

صندوق سرمایه گذاری دولتی سعودی همچنین اعلام کرده است این شرکت هم در زمینۀ تولیدی و هم ارائۀ خدمات فعالیت خواهد داشت و به حفظ و تعمیر هواپیماها و تولید پهپاد، خودروی نظامی، موشک، رادار و دیگر تجهیزات نظامی الکترونیکی خواهد پرداخت.

گفته می‌شود این شرکت نزدیک به 3.7 میلیارد دلار به تولید ناخالص ملی عربستان سعودی کمک خواهد کرد و بیش از 1.6 میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری خواهد کرد.

مقامات این صندوق که برای رهایی از تکیه بر درآمدهای نفتی در عربستان ایجاد شده همچنین اعلام کرده‌اند پروژۀ مذکور باعث ایجاد بیش از ۴۰ هزار فرصت شغلی مستقیم و ۳۰ هزار فرصت شغلی غیرمستقیم خواهد شد که با سرمایه گذاری داخلی و خارجی انجام می‌شود.

محمد بن سلمان، معاون ولیعهد عربستان و پسر پادشاه این کشور که عملاً مسئولیت اجرایی عربستان را بر عهد دارد و بانی چنین طرح‌هایی است، گفته است: «تا سال ۲۰۳۰ این شرکت باعث خواهد شد که ۵۰ درصد از هزینه‌های ما برای تامین تجهیزات نظامی کاهش یابد و ما به توان داخلی اتکا کنیم.»

تصویری از ویرانی های به جامانده از حملات هوایی عربستان سعودی در تعز در یمن (دسامبر 2015، عکس از خبرگزاری فرانسه)

کاهش شدید قیمت نفت در چند سال گذشته باعث آسیب جدی به اقتصاد این کشور شده است و از این رو عربستان برنامه‌ای را تحت عنوان چشم‌انداز ۲۰۳۰ تدوین کرده و تلاش دارد تا با فروش بخشی از سهام شرکت ملی نفت خود منابع مالی لازم برای پروژه‌های متعدد داخلی و سرمایه گذاری در بازارهای معتبر جهانی را فراهم کند.

این در حالی است که انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در گزارشی در ماه آوریل 2017 اعلام کرد عربستان سعودی در سال 2016 میلادی 63.7 میلیارد دلار در بخش نظامی خود هزینه کرده و چهارمین کشور جهان در صرف بودجه و هزینۀ نظامی بوده است.

ریاض می‌گوید در حال حاضر تنها دو درصد از نیازهای نظامی و امنیتی خود را در داخل تولید می‌کند، اما قصد دارد تا سال 2030 میلادی این مقدار را تا 50 درصد افزایش دهد.

عربستان سعودی که یکی از حامیان مالی گروه‌های تندروی تروریستی در سراسر جهان به شمار می‌آید هم‌اکنون در جنگی مرگبار، یمن را هدف حملات هوایی قرار داده است.

در جنگ یمن تاکنون بیش از 12 هزار نفر کشته شده‌اند.

عربستان سعودی همچنین با اعتراضات شدید مخالفان در استان نفت خیز و عمدتا شیعه نشین الشرقیه مواجه بوده است.

رژیم سعودی برای کمک به رژیم منامه در سرکوب اعتراضات ضد حکومتی در بحرین، به این کشور نیز نیروی نظامی اعزام کرده است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku