News   /   آمريکا   /   تلگرام

آمریکا در صدد ازسرگیری فروش مهمات به عربستان سعودی

جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد دوم عربستان سعودی (سمت راست) در پی نشست خود در ریاض، پایتخت عربستان (30 فروردین 1396، عکس از خبرگزاری فرانسه)

مقامات امریکا از قصد دولت ترامپ برای ازسرگیری فروش مهمات به عربستان سعودی خبر داده‌اند.

دولت امریکا در ادامۀ کمک اطلاعاتی و نظامی به دخالت نظامی عربستان سعودی به یمن، در صدد ازسرگیری فروش مهمات به ریاض است .

رویترز به نقل از یک مقام امریکایی که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد: «ما از سعودی‌ها می‌خواهیم به استفاده مناسب از این گونه مهمات پایبند باشند.»

این در حالی است که یک مقام دیگر امریکایی این درخواست واشنگتن را نمایشی دانسته و گفته است: «این یک فروش بی‌قید و شرط است. با هیچ شرطی همراه نیست. تصمیم برای فروش گرفته شده است.»

دولت ترامپ ماه گذشته به کنگرۀ آمریکا دربارۀ قصد خود مبنی بر فروش سامانه و تجهیزات هدایت شونده به عربستان سعودی به ارزش 390 میلیون دلار خبر داد.

این سامانه‌ها که توسط شرکت ریتون ساخته می شوند، بمب‌ها را به مهمات هوشمند با ضریب دقت بالا تبدیل می‌کنند که بر دقت‌سنجی اهداف می‌افزاید.

این در حالی است که جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا، در سفر اخیر خود به عربستان سعودی بر راه‌کار سیاسی جهت حل بحران در یمن تاکید کرد.

مقامات امریکا در عین حال بر کمک نظامی جهت پایان بخشیدن به جنگ در یمن تاکید کردند.

انتظار میرفت اعلام فروش تسلیحات جدید به عربستان سعودی ماه گذشته صورت گیرد، اما با مخالفت و اعتراض برخی از اعضای کنگره و گروه‌های حقوق بشر، مسکوت ماند.

تصویری از اجتماع فعالان مقابل سفارت عربستان سعودی در واشنگتن و اعتراض آن‌ها به اقدامات نظامی ریاض در یمن (23 فروردین 1396، عکس از خبرگزاری فرانسه)

گروهی از سناتورهای امریکایی پیش از این در ماه جاری میلادی (آوریل 2017) لایحه‌ای را برای تعیین شرایط جدید در کمک نظامی امریکا به ریاض مطرح کردند.

حمایت امریکا از حملات نظامی عربستان سعودی در یمن مدتهاست که به موضوعی بحث برانگیز تبدیل شده است.

گروه‌های حقوق بشر بارها سعودی‌ها را به کشتن غیرنظامیان در جنگ یمن، به ویژه در حملات هوایی به مدارس و بیمارستان‌ها، متهم کرده‌اند.

محققان عفو بین‌الملل نیز در تحقیقات خود از کشف بمب‌های منفجرنشدۀ ساخت امریکا در میان ویرانه‌های به جامانده از ساختمان‌های مسکونی در یمن خبر داده‌اند.

با افزایش اعتراضات بین‌المللی دربارۀ تلفات بالای غیرنظامیان در جنگ یمن، باراک اوباما، رئیس جمهور سابق امریکا، در ماه دسامبر 2016، فروش تسلیحات به عربستان را به حال تعلیق در آورد.

این تعلیق بعد از کشته شدن حدود 140 نفر در حملۀ هوایی عربستان سعودی به مراسم ترحیم در صنعا، پایتخت یمن، صورت گرفت.

دو گروه‌ حامی کودکان در گزارشی که روز پنج شنبه (31 فروردین) منتشر شد، از سازمان ملل خواستند عربستان سعودی را در فهرست کشورهای ناقض حقوق کودکان قرار دهد.

در این گزارش آمده است سعودی‌ها امدادرسانی را متوقف کرده و باعث شده‌اند شمار کودکانی که به سوء تغذیه مبتلا هستند، نسبت به قبل از جنگ، سه برابر شود.

تصویری از یک کودک چهارسالۀ یمنی که به علت سوء تغذیه در بیمارستانی در شهر صعده در شمال غرب یمن بستری شده است. (15 فروردین 1396، عکس از خبرگزاری رویترز)

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، حدود 80 درصد از جمعیت یمن (بیش از 21 میلیون نفر) نیاز به کمک‌های انسان‌دوستانه دارند.

سازمان ملل چندی پیش هشدار داد مردم یمن به‌عنوان یکی از فقیرترین کشورهای عربی با تهدید قحطی گسترده مواجه هستند.

به گفتۀ تحلیلگران، امریکا و چند کشور اروپایی ازجمله بریتانیا با ارسال اسلحه و ارائۀ آموزش‌های نظامی به نیروهای عربستان عملاً در تشدید وضعیت اسفبار غیرنظامیان یمن مؤثر بوده‌اند.

عربستان سعودی از شش فروردین 1394 در حمایت از عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، و همچنین در تلاش به‌منظور تضعیف جنبش مردمی انصارالله، این کشور عربی را هدف حملات هوایی قرار داده است.

مرکز حقوقی یمن در امور حقوق بشر و توسعه که یک گروه ناظر مستقل است، اوایل فروردین 1396 اعلام کرد در حملات عربستان سعودی به یمن بیش از 12 هزار نفر کشته و بیش از  20 هزار تن زخمی شده‌اند.

این مرکز یادآور شد درمجموع دو هزار و 568 کودک و یک هزار و 870 زن ازجمله قربانیان این حملات هستند.

بر اساس این آمار، در حملات عربستان سعودی به یمن همچنین درمجموع 757 خانه و مؤسسه،111 دانشگاه،271 کارخانه و یک هزار و 520 پل و جاده تخریب ‌شده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌ وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku