لغو طرح‌های میلیاردی در عربستان به دلیل قیمت پایین نفت

ریاض، پایتخت عربستان سعودی؛ 11 اسفند 1395 (عکس از رویترز)

منابع آگاه سعودی گفته‌اند عربستان مجبور شده است پروژه‌های اقتصادی چند میلیاردی خود را لغو کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دولتی عربستان از تصمیم آل‌سعود مبنی بر لغو پروژه‌های جدید اقتصادی چند میلیارد دلاری خود خبر داده است.

گفته می‌شود عربستان سعودی به علت بحران اقتصادی تصمیم به لغو پروژه‌های جدید چندین‌میلیارددلاری خود گرفته است.

بر اساس این گزارش، دولت عربستان به وزارتخانه‌ها و سازمان‌‌های این کشور دستور داده شرایط پروژه‌های زیرساختی ناتمام این کشور را بازبینی کرده، اجرای آن‌ها را لغو و یا اصلاح کنند.

بیشتر این پروژه‌ها به دوران قیمت بالای نفت (قیمت بالای 100 دلار برای هر بشکه) و ولخرجی دولت عربستان در اختصاص بودجه به این‌گونه پروژه‌های اقتصادی باز می‌گردد.  این روند در اواسط سال 2014 و با سقوط قیمت نفت پایان یافت.

با توجه به نرخ کنونی نفت که زیر 55 دلار برای هر بشکه است، این‌گونه پروژه‌های اقتصادی چندمیلیارددلاری دیگر برای عربستان مقرون‌به‌صرفه نیست و آل‌سعود در تأمین مالی این‌گونه پروژه‌ها به‌شدت با مشکل مواجه شده است.

تصویری آرشیوی از یکی از تأسیسات نفتی عربستان سعودی

مقامات عربستانی در راستای دستور دولت این کشور برای اصلاح اختصاص بودجه به پروژه‌های زیرساختی به امکان‌سنجیِ اجرای این‌گونه پروژه‌ها پرداخته‌اند تا نسبت به ادامۀ اجرا، اصلاح و یا لغو کامل آن‌ها تصمیم‌گیری کنند.

رویترز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده است: «این امکان وجود دارد که برخی از این پروژه‌ها با همکاری بخش خصوصی اجرا شود.»

عربستان در سال گذشته نیز برخی از پروژه‌های زیرساختی خود را متوقف کرد. در ماه فوریه، محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان، اعلام کرد 80 میلیارد ریال سعودی معادل 21.33 میلیارد دلار از طریق لغو برخی پروژه‌ها صرفه‌جویی شده است.

مقامات عربستان احتمالاً پروژه‌های اجتماعی و برنامه‌های مرتبط با آب و تولید برق را در اولویت بالاتر قرار می‌دهند و امکان دارد پروژه‌هایی همچون استادیوم‌های ورزشی، برخی سامانه‌های حمل‌ونقل و پروژه‌های هسته‌ای لغو شوند.

رژیم عربستان سعودی همچنین سپتامبر سال گذشتۀ میلادی (مهر 1395) کمک‌هزینه‌ها و مزایای کارکنان بخش دولتی و اعضای مجلس شورای این کشور را کاهش داد و از کاهش 20 درصدی حقوق وزیران خبر داد.

بهای پایین نفت، حمایت مالی عربستان از تروریست‌ها در سوریه و عراق و اختصاص بودجه به جنگ یمن ازجملۀ مواردی است که به گفتۀ تحلیل‌گران فشار زیادی بر منابع مالی عربستان وارد کرده است.

عربستان سعودی از شش فروردین 1394 در حمایت از عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، و همچنین در تلاش به‌منظور تضعیف جنبش مردمی انصارالله، این کشور عربی را هدف حملات هوایی قرار داده است.

 به گفتۀ منابع سعودی، جنگ عربستان در یمن بر ذخایر نقدی این کشور تاثیر گذاشته و اقدامات ریاضت‌طلبانۀ اقتصادی این کشور را برای صرفه‌جویی در داخل جهت تأمین هزینه جنگ و خرید سلاح به دنبال داشته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku