News   /   سرخط   /   خاورميانه

«اعتصاب‌کنندگان فلسطینی به زندان‌های دارای بیمارستان صحرایی منتقل شدند»

تصویر آرشیوی از آمبولانسی که زندان شارون در نزدیکی رعانانا در مرکز اراضی اشغالی فلسطین را ترک می‌کند.

یک گروه حقوق بشر فعال در امور  زندانیان می‌گوید در پی وخامت حال زندانیان فلسطینی که در زندان‌های اسرائیل دست به اعتصاب غذا زده‌اند، همۀ آن‌ها به 3 بازداشتگاهی منتقل شده‌اند که بیمارستان صحرایی دارند.

عیسی قراقع، رئیس کمیتۀ امور زندانیان فلسطینی، چهارشنبه (27 اردیبهشت) در بیانیه‌ای اعلام کرد حدود هزار و 300 زندانی اعتصاب‌کننده از ده‌ها زندان اسرائیل به زندان‌های بئرشبعا، شتا و راملا منتقل شده‌اند که در نزدیکی بیمارستان‌های رژیم صهیونیستی قرار دارند.

این فعال فلسطینی افزود تمامی این بازداشتگاه‌ها مجهز به بیمارستان‌های صحرایی هستند که از آغاز این اعتصاب غذا در داخل زندان‌ها ایجاد شد.

قراقع خاطرنشان کرد: «این موضوع از وخامت وضعیت جسمانی زندانیان اعتصاب‌کننده حکایت می‌کند.»

بااین‌وجود، سخنگوی سرویس زندان‌های اسرائیل در مصاحبه با خبرگزاری فلسطینی معان با رد این گزارش گفت فقط اعتصاب‌کنندگان در زندان‌های کتزیوت و نفحا به زندان بئرشبعا منتقل شده‌اند «تا درصورتی‌که نیاز به مراقبت و درمان در بیمارستان داشتند به مرکز اسرائیل نزدیک‌تر باشند.»

این اقدام اعتراضی گسترده موسوم به اعتصاب «آزادی و کرامت» 17 آوریل (28 فروردین) در واکنش به درخواست مروان برغوثی از رهبران محبوب فلسطین آغاز شد. معترضان از شرایط نابسامان و غیرانسانی زندان‌های رژیم صهیونیستی خشمگین هستند.

معترضان فلسطینی در تظاهرات همبستگی با زندانیانی که دست به اعتصاب غذا زده‌اند در مقابل زندان عوفر در کرانۀ باختری پرچم‌های ملی و تصاویر مروان برغوثی، زندان برجستۀ فلسطینی را در دست دارند، 31 فروردین 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)
معترضان فلسطینی در تظاهرات همبستگی با زندانیانی که دست به اعتصاب غذا زده‌اند در مقابل زندان عوفر در کرانۀ باختری پرچم‌های ملی و تصاویر مروان برغوثی، زندان برجستۀ فلسطینی را در دست دارند، 31 فروردین 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

اعتصاب‌کنندگان خواهان برخورداری از حقوق اولیه ازجمله پایان سیاست بازداشت اداری، سلول انفرادی و سهل‌انگاری‌های پزشکی عمدی هستند. بازداشت اداری سیاستی است که طبق آن زندانیان سیاسی بدون محاکمه یا اتهام در زندان‌های اسرائیل حبس می‌شوند.

بسیاری از اعتصاب‌کنندگان پس از گذشت یک ماه از آغاز این اعتراض که در آن فقط آب نمک مصرف کرده‌اند به‌شدت ضعیف شده‌اند. طبق برخی گزارش‌ها، این افراد به دلیل برآورده نشدن خواسته‌هایشان قصد دارند از مصرف آب نمک هم خودداری کنند.

در بیانیۀ رسانه‌ای اخیر فلسطین دربارۀ «وضعیت وخیم جسمانی زندانیان اعتصاب‌کننده» که به‌صورت استفراغ مزمن، اختلال بینایی، غش و میانگین 20 کیلوگرم کاهش وزن دیده می‌شود، هشدار داده شد.

طبق این بیانیه، زندانیان یادشده نمی‌توانند با خانوادۀ خود ملاقات کنند و برای پایان دادن به اعتصاب غذا به‌صورت مداوم از زندانی به زندان دیگر منتقل می‌شوند.

 یک اعتصاب غذای مشابه در سال 2012 میلادی که با شرکت حدود 2 هزار زندانی فلسطینی برگزار شد پس از توافق مقام‌های صهیونیستی با پایان دادن به سیاست بازداشت بدون محاکمه یا اتهام خاتمه یافت.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku