News   /   سرخط   /   خاورميانه   /   تلگرام

«نگرانی اسرائیل از ادامۀ اعتصاب غذای فلسطینیان»

نیروهای رژیم اسرائیل با شلیک گاز اشک آور و گلولۀ پلاستیکی اعتراضات فلسطینیان را سرکوب می‌کنند. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

با ادامۀ اعتصاب غذای فلسطینیان در زندان‌های رژیم اسرائیل و نگرانی رژیم تل‌آویو، همبستگی با این جنبش در میان فلسطینیان افزایش یافته است.

ده‌ها فلسطینی با تحصن در قدس اشغالی، از کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ خواستند تا مداخله کرده و جان زندانیان فلسطینی را نجات دهد.

در همین رابطه، حفصه کارا مصطفی، خبرنگار و کارشناس مسائل خاورمیانه در لندن، و همچنین مایکل لین، رئیس موسسۀ امریکایی سیاست خارجی در واشنگتن، پنج‌شنبه‌شب در گفتگو با شبکه پرس تیوی به بررسی این موضوع پرداختند.

کارا مصطفی گفت رژیم اسرائیل با اعمال فشار بر فلسطینان تلاش دارد تا به جنبش اعتصاب غذا پایان دهد؛ زیرا اسرائیلی‌ها می‌دانند که این شرایط می‌تواند به انتفاضه‌ای جدید منتهی شود.

وی گفت: «آن‌ها (اسرائیلی‌ها) توان این جنبش را دیده‌اند و می‌دانند که این جنبش نه‌تنها می‌تواند همۀ زندان‌ها را فرا گیرد، بلکه در واقع می‌تواند به انتفاضه‌ای دیگر منتهی شود.»

کارا مصطفی افزود فلسطینیان امیدوارند تا بتوانند جنبش گسترده‌تری به راه اندازند، بنابراین «اسرائیلی‌ها اقدامات تنبیهی را نه‌تنها علیه اعتصاب غذا کنندگان، بلکه علیه کل جمعیت فلسطین افزایش داده‌اند.»

این کارشناس سیاسی خاطر نشان کرد اسرائیلی‌ها تلاش دارند تا با انتشار تصاویر جعلی از مروان برغوثی، چهرۀ سرشناس فلسطینی که در ابتدا اعتصاب غذا را در زندان آغاز کرد، «اصول اخلاقی» اعتصاب غذا کنندگان را از بین ببرند.

اسرائیلی‌ها اخیراً تصویری جعلی از برغوثی منتشر کردند که وی در سلول خود در حال خوردن چیزی است و وانمود کردند که وی اعتصاب غذای خود را شکسته است.

کارا مصطفی افزود زندانیان فلسطینی برای ارتقاء شخصیت برغوثی تصمیم به اعتصاب غذا نگرفتند؛ به این دلیل اعتصاب غذا کردند که «شرایط زندگی‌شان بسیار بسیار بد است.»

کارا مصطفی گفت اکثریت فلسطینیان بدون تفهیم اتهام و محاکمه در زندان به سر می‌برند که این موضوع نقض قوانین بین‌المللی به شمار می‌آید.

تظاهرات فلسطینیان در همبستگی با اعتصاب غذا کنندگان در زندان‌های رژیم اسرائیل (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در همین حال مایکل لین گفت اعتصاب غذا «راهی بسیار تأثیرگذار برای زندانیان فلسطینی یا مردم فلسطین است تا توجه (جهانی) را به آرمانشان جلب کنند.»

وی گفت: «این (زندانیان) اساساً در صحنۀ بین‌المللی افرادی فراموش شده هستند.»

لین افزود از منظر فلسطینیان «این یک پیروزی به شمار می‌آید ... و آن‌ها توانستند توجه (جهانی) را به آرمان و شرایطشان معطوف کنند.»

بیش از دو هزار زندانی فلسطینی به دلیل نادیده گرفته شدن حقوق انسانی خود در زندان‌های اسرائیل از 28 فروردین اعتصاب غذا کرده‌اند.

در ابتدا شمار اعتصاب‌کنندگان 700 نفر بود اما باگذشت زمان اعتراض به وضعیت نامناسب زندان‌ها و بی‌توجهی به وضعیت بهداشت و احقاق حقوق، گسترش یافت به‌طوری‌که تاکنون تعداد اسرای معترض فلسطینی از دو هزار نفر عبور کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، سازمان زندان‌های رژیم اسرائیل اجازه نوشیدن آب‌خنک را برای زندانیان منع کرده و آنان را وادار می‌کند آب گرم بنوشند .

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود شش هزار و 500 فلسطینی در حال حاضر در زندان‌های اسرائیل زندانی ‌شده‌اند که 62 تن از آنان زنان فلسطینی و 300 تن نیز زیر سن قانونی هستند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku