News   /   سرخط   /   آمريکا   /   تلگرام

ترامپ به رئیس برکنارشدۀ اف بی آی هشدار داد با رسانه‌ها صحبت نکند

دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا (سمت چپ) و جیمز کومی، رئیس سابق اف بی آی در کاخ سفید (22 ژانویه 2017، تصویر آرشیوی)

رئیس‌جمهور آمریکا رئیس برکنار شدۀ اف‌بی‌آی را از گفت‌وگو و انتقال برخی مطالب به رسانه‌ها بر حذر داشته است.

این در حالی است که تحقیقات دربارۀ ارتباط و تماس‌های احتمالی میان ستاد تبلیغات انتخاباتی ترامپ و مقامات روسیه در پیش از انتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا ادامه دارد.

دونالد ترامپ روز جمعه در پیام خود در توییتر به‌طور تلویحی جیمز کومی، مدیر سابق اف‌بی‌آی (اداره تحقیقات فدرال آمریکا)، را تهدید کرد در صورتی که محتوای برخی تماس‌ها میان وی و رئیس‌جمهور آمریکا را منتشر کند، دولت نیز نوارهایی از مکالمات را پخش خواهد کرد.

رئیس‌جمهور امریکا در پیام توئیتری خود نوشت: «بهتر است جیمز کومی قبل از آن‌که شروع به افشاگری برای مطبوعات کند امیدوار باشد که نوارهایی از گفت‌وگوهای ما وجود ندارد.»

این پیام توئیتری نشان می‌دهد ترامپ به‌طور مخفیانه نشست‌های کاخ سفید را ضبط می‌کند و بار دیگر رسوایی واترگیت را یادآور می‌شود.

رسوایی واترگِیت به ماجرایی اطلاق می‌شود که در سال‌های ۱۹۷۲-۱۹۷۵ در هتلی به همین نام در واشنگتن روی داد که منجر به استیضاح و سپس کناره‌گیری ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا شد.

عکس ترکیبی از ریچارد نیکسون، رئیس جمهور سابق امریکا (سمت چپ) و دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی امریکا

در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال 1972 تعدادی از مأموران اف‌بی‌آی وارد ساختمان هتل واترگیت، محل استقرار ستاد انتخاباتی حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا، شدند و دستگاه‌های شنود کار گذاشتند و سپس اسناد و مدارکی را برای اهداف مختلف به سرقت بردند.

این اقدام غیرقانونی با پیدا شدن یک نوار توسط یک مأمور حراست هتل به‌طور تصادفی افشا شد و روزنامۀ واشنگتن‌پست آن را به اطلاع افکار عمومی رساند و این رسوایی سبب شد ریچارد نیکسون برای دوری از برکناری توسط کنگره در ۸ اوت ۱۹۷۴ از سمت خود کناره‌گیری کند.

ادام شیف، دموکرات برجسته در کمیتۀ اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا درخواست کرده است دولت هرگونه نوار و محتوای ضبط شدۀ مکالمات با کومی را در اختیار کنگره قرار دهد.

منتقدان تأکید دارند اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا در اخراج جنجالی رئیس اف‌بی‌آی، آن هم در شرایطی که این آژانس تحقیقاتی را درباره اتهام مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا در دست داشت، کار اشتباهی بوده است.

در همین حال نیویورک‌تایمز هم گزارش داده است ترامپ ماه ژانویه در یک ضیافت خصوصی شام در کاخ سفید از جیمز کومی خواسته بود به او اعلام وفاداری کند، اما کومی از این کار سرباز زده بود.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، گزارش‌های منتشرشده مبنی بر این که ترامپ در جریان یک مراسم خصوصی شام در کاخ سفید به کومی فشار آورد تا به او اعلام وفاداری کند را رد کرده است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، مدیر اف‌بی‌آی در واکنش به رئیس‌جمهور فقط قول صداقت و درستکاری داده بود نه وفاداری.

اسپایسر روز جمعه از اظهارنظر دربارۀ این‌که آیا ترامپ واقعاً نوار یا فایلی از مکالمات ضبط‌شده با کومی را در اختیار دارد یا خیر، امتناع کرد.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید هنگام سخن گفتن با خبرنگاران در کاخ سفید در واشنگتن (19 اردیبهشت 1396، عکس از رویترز)

اسپایسر در کنفرانس خبری روز جمعه خود به خبرنگاران گفت: «رئیس‌جمهور چیزی برای اضافه کردن ندارد. توییت او به خودی خود گویاست.»

دونالد ترامپ روز سه شنبه جیمز کومی را از ریاست اف بی آی برکنار کرد.

اخراج ناگهانی کومی از ریاست پلیس فدرال آمریکا انتقادهای زیادی را درپی داشته است.

اگرچه دموکرات‌های آمریکا اخراج کومی را با تحقیقات او درباره رابطه احتمالی ستاد انتخاباتی ترامپ و دولت روسیه بی‌ارتباط نمی‌دانند اما کاخ سفید این ادعا را رد می‌کند.

برخی از رسانه‌ها گزارش داده‌اند با اینکه اختلاف بین ترامپ و رئیس اف بی آی از «ماه‌ها پیش» وجود داشته اما نقطه عطف آن زمانی بوده است که آقای کومی از ارائه رئوس سخنانی که قصد داشت در برابر سنا ایراد کند، خودداری کرد.

ترامپ در نامه‌اش به کومی به‌صراحت نوشت: «شما قادر به رهبری اف‌بی‌آی نیستید.»

به گفتۀ راد روزنشتاین، معاون دادستان کل امریکا، دلیل اعلام‌شده برای اخراج کومی سوء مدیریت وی در تحقیقات در مورد ایمیل‌های هیلاری کلینتون، کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری پارسال بوده است.

هیلاری کلینتون متهم شده بود از ایمیل‌ شخصی در زمان تصدی‌ مقام وزارت خارجۀ امریکا استفاده کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و هیلاری کلینتون، کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 در امریکا در جریان مبارزات انتخاباتی

با این حال، برخی تحلیلگران دربارۀ انگیزه ترامپ برای اخراج رئیس اف‌بی‌آی سؤالات زیادی مطرح کرده و معتقدند علت اصلی اخراج، ماجرای تحقیق دربارۀ ارتباط ستاد ترامپ با روسیه بوده است نه ایمیل‌های هیلاری کلینتون.

کومی 56 ساله از مدیران اف‌بی‌آی محسوب می‌شود که چهار سال پیش منصوب شد و در حالی اخراج شد که شش سال دیگر از دوره‌اش باقی مانده بود.

کومی چندی پیش به قانون‌گذاران امریکا گفت تحقیقات دربارۀ ایمیل‌های هیلاری کلینتون بر نتیجۀ انتخابات تأثیرگذار بوده، اما وی چارۀ دیگری نداشته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku