News   /   آسيا

پرواز آزمایشی جنگنده‌ای سبک، محصول مشترک پاکستان و چین

«تندر JF-17B» محصول مشترک پاکستان و چین است.

جت جنگنده «تندر JF-17B» محصول مشترک و ارتقا یافتۀ پاکستان و چین اولین پرواز آزمایشی خود را انجام داد.

نیروی هوایی پاکستان ضمن اعلام این خبر در بیانیه‌ای افزود پرواز آزمایشی این جنگندۀ سبک در چنگدوی چین انجام‌شده و موفق بوده است.

این جت تک‌موتوره محصول مشترک سازمان هوافضای پاکستان و شرکت هوانوردی چنگدوی چین است که توانایی انجام مأموریت‌های مختلف از جمله ره‌گیری و حمله به زمین و هوا را دارد.

در این هواپیما، توانایی سوخت‌گیری هوایی، تبادل داده‌ها و قابلیت جنگ الکترونیک ارتقا یافته است و علاوه بر این، می‌تواند بار بیشتری را نسبت به مدل قبلی حمل کند.

«تندر JF-17B» قادر به حمل 3630 کیلوگرم سلاح و مهمات است؛ می‌توانید به سرعت 2200 کیلومتر در ساعت برسد و تا محدودۀ 1350 کیلومتری را تحت پوشش قرار دهد.

در این بیانیه آمده است: «جنگندۀ دو سرنشینۀ JF-17B نقطۀ عطف بزرگی به سمت خوداتکایی است و قابلیت‌های عملیاتی و آموزشی نیروی هوایی پاکستان را افزایش می‌دهد.»

نیروی هوایی پاکستان اعلام کرد از این جتِ ارتقا یافته، بیشتر برای آموزش‌های رزمی پیشرفتۀ خلبانان در عملیات منطقه‌ای استفاده خواهد کرد.

رژۀ سربازان ارتش پاکستان در اسلام‌آباد، 3 فروردین 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

اسلام‌آباد همکاری با پکن برای ساخت هواپیما را از سال 1999 آغاز کرده است. ارتش پاکستان استفاده از نسخۀ اولیۀ این هواپیما را برای اولین بار در سال 2007 آغاز کرد.

به گفتۀ برخی کارشناسان، روسیه نیز در ساخت JF-17 با چین و پاکستان همکاری کرده است.

پاکستان که رقیب منطقه‌ای هند محسوب می‌شود و مناقشات جدی با این کشور دارد در تلاش است ناوگان هوایی خود را مدرن سازی کند.

نیروی هوایی هند در حال حاضر بیش از 2000 هواپیما و بالگرد دارد درحالی‌که نیروی هوایی پاکستان حدود 920 هواپیما و بالگرد دارد.

پاکستان از مدت‌ها پیش تحت حمایت نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک چین بوده است. پکن بزرگ‌ترین شریک تجاری و نظامی اسلام‌آباد محسوب می‌شود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku