News   /   آسيا

چین در واکنش به اظهارات اخیر نخست وزیر هند، از پاکستان دفاع کرد

هوآ چون‌یینگ، سخنگوی وزارت امور خارجۀ چین

سخنگوی وزارت امور خارجۀ چین در واکنش به اظهارات اخیر نخست وزیر هند مبنی بر حمایت پاکستان از تروریسم، از دولت اسلام‌آباد حمایت کرد.

نخست وزیر هند، روز یکشنبه (25 مهر) در جریان نشست سران کشورهای عضو گروه اقتصادی موسوم به بریکس در ایالت گوآ، در جنوب غرب هند، به طور تلویحی پاکستان را «مادر تروریسم» خواند.

برزیل ، روسیه ، چین ، آفریقای جنوبی و هند از اعضای این گروه هستند.

نارندرا مودی به طور مستقیم نام پاکستان را ذکر نکرد، اما گفت: «تروریسم در منطقۀ ما یک تهدید بزرگ علیه صلح، امنیت و توسعه است. متاسفانه مادر تروریسم یک کشور در همسایگی هند است. الگوهای مربوط به تروریسم در سراسر جهان مربوط به این مادر تروریسم است.»

هوآ چون‌یینگ، سخنگوی وزارت امور خارجۀ چین، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری، در پاسخ به سؤال خبرنگاران دربارۀ اظهارات مودی، از پیشینۀ اسلام‌آباد در جنگ با تروریسم دفاع کرد.

وی گفت: «هرکسی می‌داند که هند و پاکستان قربانی تروریسم هستند. پاکستان تلاش‌های گسترده و فداکاری‌های بزرگی در جنگ با تروریسم انجام داده‌است. به نظر من جامعۀ بین‌المللی باید به این موضوع احترام بگذارد.»

http://217.218.67.233//photo/20161017/9cc9e572-8a30-4439-a999-e68716bc335c.jpg
تصویری از نارندرا مودی، نخست وزیرهند (سمت چپ) در کنار شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین، در نشست سران کشورهای عضو ائتلاف اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس (25 مهر 2016، عکس از خبرگزاری فرانسه)

تنش میان هند و پاکستان، دو همسایه و رقیب که به تسلیحات هسته‌ای نیز مجهز هستند، از اواخر شهریور و بعد از حملۀ مرگبار به پایگاه ارتش هند در کشمیر در نزدیکی مرز پاکستان، تشدید شده‌است.

شبه‌نظامیان، 18 سپتامبر 2016 (28 شهریور 1395) به پایگاه ارتش هند در شمال کشمیر حمله کردند که در اثر آن 19 سرباز هندی کشته شدند.

دهلی‌نو سازمان اطلاعاتی پاکستان را به دخالت در این حمله، که گفته می‌شود در نوع خود در 14 سال اخیر بی‌سابقه بوده‌است، متهم کرد.

هند مدتهاست پاکستان را به حمایت از گروههای شبه‌نظامی فعال در کشمیر متهم می‌کند.

این در حالی است که نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، نیز هند را به افزایش تنش‌ها در امتداد منطقه مرزی در کشمیر متهم کرده‌است.

کشمیر بعد از کشته‌شدن برهان وانی،  یکی از فرماندهان استقلال‌طلب و عضو گروه حرکت المجاهدین، در 18 تیر به دست نیروهای ارتش هند، با اعتراضات و تنش‌های فزاینده مواجه شده‌است.

ارتش هند برای کنترل اوضاع و سرکوب اعتراض‌ها بلافاصله وارد عمل شد و از 19 تیر در کشمیر مقررات منع آمد‌و‌رفت اعلام کرد. حدود 500 هزار نیروی هندی نیز به این منطقه اعزام شده‌اند.

این در حالی است که به رغم مقررات منع آمد‌ورفت، معترضان به تظاهرات در این منطقه ادامه داده‌اند.

نظامیان هند در رویارویی با این اعتراضات، بیش از 90 غیرنظامی را به ضرب گلوله کشته و حدود 12 هزار نفر را زخمی کرده‌اند. در این ناآرامی‌ها هزاران غیرنظامی نیز دستگیر شده‌اند.

منطقۀ کشمیر از سال 1947 و پس از استقلال هند و پاکستان از انگلیس، صحنۀ مناقشات ارضی بوده‌است.

کشمیر به دو منطقۀ تحت‌کنترل هند و پاکستان تقسیم شده‌است، اما هر یک از این کشورها ادعای مالکیت بر کل منطقه را دارند.

این در حالی است که چین، با توجه به مناقشۀ مرزی میان پکن و دهلی‌نو، از حامیان دیرینۀ پاکستان در زمینۀ اقتصادی، دیپلماتیک وهمچنین نظامی به شمار می‌آید.

سال گذشته، مقامات پکن و دهلی‌نو متعهد شدند مناقشه مرزی دو کشور را، که تاریخ آن به جنگ کوتاه مرزی در سال 1962 بازمی‌گردد، حل کنند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku