News   /   گزارش

نفرت‌پراکنی و انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی، مشکل بزرگ اروپا

بیان اظهارات ناشی از نفرت و انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی به مشکلی بزرگ تبدیل شده که نگرانی قانون‌گذاران اتحادیه اروپا را برانگیخته است.

این نمایندگان می‌گویند غول‌های فن‌آوری و شبکه‌های اجتماعی ازجمله فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب باید وارد عمل شوند و به‌سرعت مطالب کذب و توهین‌آمیز را حذف کنند.

از زمانی که اتحادیه اروپا با بحران پناه‌جویان مواجه شده است، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نقش مؤثری در گسترش بیگانه‌ستیزی در این اتحادیه ایفا کرده‌اند.

جروم هیوز، خبرنگار پرس تی‌وی در بروکسل گزارش می‌دهد:

 

کمیسیون اروپا می‌گوید تقریباً نیمی از تمام کسانی که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند اخبار را از طریق رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند و تقریباً شصت درصد آنان آیتم‌های خبری آنلاین را بدون اینکه اول خود بخوانند، به اشتراک می‌گذارند.

این موضوع در پارلمان اروپا به بحث گذاشته شده است، اما قانون‌گذاران اتحادیه اروپا نتوانستند در مورد راه‌حل آن به توافق برسند.

ماریچه اسخاکه، نمایندۀ پارلمان اروپا از هلند در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت: «دسترسی صدها میلیون نفر با اخبار، تنها از طریق رسانه‌های اجتماعی است. در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری مانند فیس‌بوک، یوتیوب و گوگل، مسئولیتی سنگین در این زمینه بر عهده دارند.»

موضوع اخبار جعلی در جریان مبارزات انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایالات‌متحده برجسته شد؛ با این ادعا که دونالد ترامپ با نشر اکاذیب در توییتر بر نتایج انتخابات تأثیر گذاشته است.

به گفتۀ برخی کارشناسان، کارزار ترامپ در رسانه‌های اجتماعی بسیار مؤثر بوده و این موضوع عجیبی نیست.

چارلز تانوک، نمایندۀ پارلمان اروپا از بریتانیا تأکید کرد: «اعتماد به دولت‌ها، سیاستمداران و منابع سنتیِ رسانه، کم است و فعالیت‌های آن‌ها مغرضانه تلقی می‌شود.»

 

انتشار اظهارات ناشی از نفرت در فضای مجازی از دیگر موضوعات مهمی بود که در پارلمان اروپا مورد بحث قرار گرفت.

برخی نمایندگان پارلمان اروپا می‌گویند به‌منظور مجازات افراد خاطی لازم است قوانین جدید و سخت‌گیرانه‌تری در اتحادیه اروپا تصویب شود، درحالی‌که دیگران بر این باورند که بسترهای رسانه‌های اجتماعی باید اصلاح شوند.

نگرانی‌هایی نیز مطرح شده است که چنین اقدامات محدودکننده‌ای ممکن است حرکت به‌سوی سانسور باشد.

اندرو لیوِر، نمایندۀ پارلمان اروپا از بریتانیا نیز در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت: «بر اساس اصل آزادی بیان، مردم آزاد هستند که چیزهایی را بگویند که ما دوست نداریم، نه اینکه صرفاً اجازه دارند چیزهایی بگویند که ما دوست داریم.»

 

در مورد اخبار جعلی نیز، نمایندگان پارلمان اروپا به‌منظور ترویج سواد رسانه‌ای، خواستار برنامه‌های آموزشی جدیدی در مدارس اتحادیه اروپا شده‌اند.

کمیسیون اروپا می‌گوید به نفع خودِ غول‌های رسانه‌های اجتماعی است که به این موضوع بپردازند.

یوهانس بارکه، سخنگوی کمیسیون اروپا اظهار داشت: «این موضوع از درجۀ اول اهمیت برای خود رسانه‌های اجتماعی برخوردار است، زیرا اعتبار آنان درخطر است؛ بنابراین، آن‌ها باید با این مشکل مقابله کنند و ما آن‌ها را در این زمینه تشویق می‌کنیم.»

سیاستمداران پوپولیست (عوام‌گرا) در اتحادیه اروپا به استفاده از بحران پناه‌جویان در این اتحادیه برای بیان اظهارات ناشی از نفرت و خبرهای جعلی به‌منظور کسب منافع سیاسی متهم شده‌اند.

شماری از قانون‌گذاران اتحادیه اروپا بر این باورند که اظهارات ناشی از نفرت و اخبار جعلی با وضع مقررات از بین نمی‌روند.

آن‌ها می‌گویند که منبعِ مشکل، اینترنت نیست بلکه جوّ فعلی حاکم بر جامعه است. این نمایندگان تأکید می‌کنند برای حل این مشکل، تمرکز باید روی تغییر این فضا باشد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku