News   /   آمريکا   /   تلگرام

ترامپ: اگر لازم باشد امریکا به‌تنهایی با کرۀ شمالی مقابله می‌کند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

امریکا تهدید کرده است که اگر چین برای مقابله با برنامۀ هسته‌ای کرۀ شمالی اقدامی انجام ندهد، امریکا به‌تنهایی این کار را انجام خواهد داد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، یکشنبه در گفتگو با روزنامۀ فایننشال تایمز گفت این هفته دربارۀ مسئلۀ هسته‌ای کرۀ شمالی با شی جین‌پینگ، همتای چینی خود، در فلوریدا مذاکره خواهد کرد.

ترامپ با ابراز امیدواری از افزایش همکاری‌ها با چین گفت برای این کشور و رئیس‌جمهور شی احترام زیادی قائل است.

با این وجود وی هشدار داد اگر چین از نفوذ خود بر پیونگ‌یانگ استفاده نکند، به نفع هیچ‌کس نیست.

ترامپ گفت: «چین نفوذ زیادی بر کرۀ شمالی دارد. چین یا تصمیم می‌گیرد که در مقابل کرۀ شمالی به ما کمک کند و یا این کار را نخواهد کرد. اگر کمک کند، به نفع چین است و اگر این کار را نکند، به نفع هیچ‌کس نیست.»

وی افزود: «اگر چین نخواهد مشکل کرۀ شمالی را حل کند، ما این کار را خواهیم کرد.»

اما رئیس‌جمهور امریکا جزئیات بیشتری از اقدامات احتمالی که واشنگتن ممکن است برای مقابله با کرۀ شمالی انجام دهد، ذکر نکرد.

وی افزود: «من به شما نمی‌گویم. می‌دانید، من آن امریکای سابق نیستم که به شما می‌گفتیم قرار است کجای خاورمیانه را هدف قرار دهیم.»

اخیراً رکس تیلرسون، وزیر خارجۀ امریکا، در یک نشست خبری در سئول هشدار داد اگر پیونگ‌یانگ تهدیدات خود را افزایش دهد، اقدام نظامی علیه کره شمالی «روی میز» خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

این در حالی است که امریکا نیروهای نظامی خود را برای تدارک رزمایش‌هایی با کرۀ جنوبی و ژاپن در منطقه مستقر کرده است.

کرۀ شمالی نیز تأکید کرده است برنامۀ موشکی و هسته‌ای خود را در واکنش به خصومت‌های امریکا ادامه می‌دهد.

رزمایش سالانۀ مشترک امریکا با کرۀ جنوبی، خشم کرۀ شمالی را به دنبال داشته است. پیونگ‌یانگ هشدار داده است در صورت نقض حاکمیت خود در این مانورها، واکنشی کوبنده نشان خواهد داد.

امریکا در این رزمایش‌ها از ناوهای هواپیمابر هسته‌ای، زیردریایی‌های اتمی، بمب‌افکن‌های راهبردی هسته‌ای و جنگنده‌های رادار گریز استفاده می‌کند.

امریکا اخیراً استقرار سامانۀ موشکی پیشرفته تاد را در پایگاه نظامی دائم خود در کرۀ جنوبی آغاز و اعلام کرده است هدف از آن، اقدام بازدارنده در مقابل کرۀ شمالی است. بااین‌حال، چین و روسیه از این اقدام واشنگتن، ابراز نگرانی جدی کرده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku