News   /   آسيا   /   تلگرام

تیلرسون: اقدام نظامی علیه کرۀ شمالی گزینۀ روی میز است

رکس تیلرسون، وزیر خارجۀ امریکا (چپ)، در نشست خبری مشترک با یون بیونگ سه، وزیر امور خارجۀ کرۀ جنوبی؛ 27 اسفند 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رکس تیلرسون، وزیر خارجۀ امریکا، پس از هشدار دربارۀ پایان استراتژی صبر در قبال پیونگ‌یانگ، گفت اقدام نظامی واشنگتن علیه کرۀ شمالی «گزینه‌ای روی میز» است.

تیلرسون در بیانیه‌ای که به نظر تغییر سیاست امریکا در قبال کرۀ شمالی به شمار می‌آید، گفت برنامه‌های موشکی و اتمی پیونگ‌یانگ باید متوقف شود.

 وی در جمع خبرنگاران در سئول، پایتخت کرۀ جنوبی، گفت: «مشخصاً ما نمی‌خواهیم درگیر مناقشۀ نظامی شویم. (اما) اگر آن‌ها تهدید برنامۀ تسلیحاتی‌شان را به سطحی افزایش دهند که ما فکر کنیم نیازمند اقدام باشد، در آن صورت گزینۀ (اقدام نظامی) روی میز خواهد بود.»

تیلرسون در نشست خبری مشترک با یون بیونگ سه، وزیر امور خارجۀ کرۀ جنوبی، گفت: «سیاست صبر استراتژیک به پایان رسیده است.»

وی تصریح کرد: «ما در حال بررسی اقدامات دیپلماتیک، امنیتی و اقتصادی جدید هستیم. همۀ گزینه‌ها روی میز است.»

عبارت «صبر استراتژیک»، عبارتی است که در دورۀ باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، و زمانی که واشنگتن هرگونه تعامل با پیونگ‌یانگ را به اقدامی ملموس از سوی کرۀ شمالی در جهت خلع سلاح اتمی مشروط کرد، مطرح شد.

تیلرسون با اشاره به اینکه اجازه دادن به کرۀ شمالی برای حفظ سطح کنونی فناوری تسلیحاتی، مناسب نخواهد بود، گفت: «این موضوع موجب خواهد شد تا کرۀ شمالی توانمندی‌های مهمی به دست آورد و به تهدیدی واقعی تبدیل شود.»

رکس تیلرسون، وزیر خارجۀ امریکا (چپ)، در توکیو با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، دیدار و گفتگو کرد. 26 اسفند 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سفر تیلرسون به چند کشور آسیایی، اولین اقدام تیلرسون به‌عنوان وزیر خارجۀ امریکا در منطقه به حساب می‌آید.

تیلرسون روز پنج‌شنبه در اولین بخش از سفر به چند کشور آسیایی، در توکیو، پایتخت ژاپن، گفت 20 سال تلاش برای خلع سلاح اتمی «شکست» خورده است و باید رویه‌ای جدید علیه پیونگ‌یانگ اتخاذ شود.

تیلرسون همچنین قرار است در ادامۀ سفر خود به شرق آسیا، روز شنبه روانۀ پکن، پایتخت چین، شود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku