News   /   آمريکا   /   تلگرام

ویکی‎لیکس: سیا از تکنیک جعل هویت هکرهای روسی استفاده می‌‎کند

تصویری آرشیوی از لابی ساختمان مقر سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) در لانگلی در ایالت ویرجینیای امریکا

بر اساس اعلام وب‌‎سایت افشاگر ویکی‌‏لیکس، سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) از تکنیکی استفاده می‌کند که هکرها را قادر می‌سازد تا در حملات سایبری خود هویت روس‎ها را جعل کنند.

در تازه‏‌ترین اسنادی که ویکی‎لیکس منتشر کرده، آمده است که سازمان سیا عموماً از تکنیک‌‏هایی استفاده می‎کند که به واسطۀ آن‏‌ها هکرهای این سازمان جاسوسی با اجرای عملیاتِ موسوم به پرچم دروغین در فضای مجازی، در حملات سایبری خود آثاری از هکرهای روس بر جای می‎گذارند.

این سایت افشاگر روز سه‏‎شنبه اعلام کرد هزاران سند از سازمان اطلاعات مرکزی امریکا به دست آورده است که اسرار جاسوسی و حملات سایبری این سازمان را فاش می‎‏سازند.

ویکی‏‎‏لیکس در یکی از بخش‎‏های گزارش خود به جزئیات توانایی سازمان سیا در جعل تکنیک‎‏های هکرهای روسیه و دیگر کشورها در حملات سایبری اشاره کرده است.

افشای این اسناد می‌تواند به کار حامیان دونالد ترامپ، رئیس‎‏جمهور امریکا، بیاید که پیش‌تر اعلام کرده بودند ادعای مداخلۀ سایبری روسیه در انتخابات ریاست‎‏جمهوری اخیر در ایالات‏‎متحده، احتمالاً یک عملیات پرچم دروغین است که دشمنان داخلی ترامپ آن را اجرا کرده‏‎اند.

مقاماتِ اطلاعاتی امریکا مدعی هستند که هکرهای روس سال گذشته با حملات سایبری سعی داشتند بر نتیجۀ انتخابات ریاست‌‎جمهوری امریکا تأثیر بگذارند. این در حالی است که مسکو بارها این اتهام را رد و اعلام کرده است واشنگتن می‌بایست برای اثبات ادعای خود مدرک ارائه دهد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ترامپ پس از پیروزی در انتخابات، ادعاهای مطرح‌شده دربارۀ هکرهای روس را مضحک خواند و گفت رقبای دموکراتش سعی دارند با این ادعاها بر شکست انتخاباتی خود سرپوش بگذارند. بااین‌حال ستاد ترامپ در تاریخ 19 دی اعلام کرد رئیس‌جمهور امریکا یافته‌های مقامات اطلاعاتی این کشور مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 را پذیرفته است.

بر اساس اعلام ویکی‎لیکس مطابق با قوانین سیا هکرهای این سازمان می‎‏بایست به نحوی از ابزارهای سایبری استفاده کنند که کسی نتواند حملات سایبری آن‎ها را به «سیا، دولت امریکا یا شرکت‏‎های اطلاعاتی همکار آن» نسبت دهد.

اسناد ویکی‎لیکس همچنین نشان داد که سازمان سیا برای جاسوسی، تلفن‎‏ها و تلویزیون‌‎های هوشمند مردم را در سراسر دنیا هک می‎کند.

ویکی‏‌لیکس همچنین مدعی است که در حال حاضر تقریباً تمام ابزارهای سایبری سازمان سیا دزدیده شده‎اند و احتمالاً در دسترس جاسوسان خارجی و هکرها و پیمانکاران سابق دولت امریکا قرار دارند.

افشای اخبار مربوط به هک شدن تلفن‎ها و تلویزیون‎‏ها واکنش‎‏های داخلی بسیاری در امریکا در پی داشت از جمله تد لیو، نمایندۀ کنگرۀ امریکا از ایالت کالیفرنیا، با انتشار بیانیه‎ای اعلام کرد اگر ادعای دزدیده شدن ابزار هک سازمان سیا حقیقت داشته باشد، بسیار نگران‎کننده است.

وی افزود: «ما باید بدانیم که آیا سیا کنترلش را بر ابزار هک خود از دست داده است یا خیر. اگر چنین است، ممکن است چه کسانی آن‎ها را در اختیار داشته باشند و ما چگونه از حریم خصوصی امریکایی‎‏ها محافظت خواهیم کرد؟»

ویکی‎لیکس اعلام کرده که این اسناد را با هدف افشای پیامدهای خطرناک برنامۀ مخفی سایبری سیا و همچنین سرقت گستردۀ تسلیحات سایبری این سازمان، منتشر کرده است.

سازمان سیا صحت اسناد افشا شده را تأیید یا تکذیب نکرده است.

انتشار این اسناد همچنین موجب افزایش نگرانی‌های داخلی در امریکا در مورد آسیب‎پذیری اطلاعات طبقه‎بندی‎ شده و اسناد سازمان‎های فدرال در این کشور شده است.

جان مک‎‏کین، سناتور جمهوری‎خواه مجلس سنای امریکا، روز سه‎شنبه در گفت‎وگو با خبرنگاران گفت: «ما باید اقدامات بسیار بیشتری صورت دهیم. اگر آن‎ها می‌توانند سیا را هک کنند، قادر به هک هر کسی هستند.»

جان مک‌کین، رئیس‌ِ جمهوری‌خواهِ کمیتۀ خدمات مسلحانۀ مجلس سنای امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وی افزود: «بزرگ‎ترین نگرانی من این است که آن‎ها نشان دادند قابلیت هک کردن برخی از مهم‎ترین اسرار ما را دارند، مهم‎ترین مسائل طبقه‏‎بندی شدۀ ما، این چیزی است که مرا اذیت می‎کند.»

هنگامی که از مک‏‌کین سؤال شد که آیا معتقد است روسیه در هک شدن سازمان سیا دست داشته است یا خیر؟ پاسخ داد: «نه، هرگز، هرگز ... شخصی با لباس زیر در حال سیگار کشیدن در زیرزمین خانه‎اش مسئول است.»

این افشاگری ویکی‌‏لیکس در بحبوحۀ تنش مداوم میان رئیس‎‏جمهور امریکا و جامعۀ اطلاعاتی ایالات‌‎متحده صورت گرفته است که تلاش دارند این ادعا را اثبات کنند که روسیه سعی داشته در انتخابات ریاست‏‎جمهوری امریکا نفوذ کند.

از سوی دیگر اخیراً ترامپ نیز مدعی شد باراک اوباما، رئیس‎جمهور امریکا، در ماه‎های انتهایی ریاست‎جمهوری‌اش دستور شنود تلفن ترامپ را داده است.

ترامپ از کنگره خواست در این باره تحقیق کند و از سوی دیگر رئیس پلیس فدرال امریکا ادعای رئیس‎جمهور امریکا علیه اوباما را رد کرد و از وزارت دادگستری این کشور خواست این اتهام را تکذیب کند.

دولت ترامپ هیچ مدرکی دال بر اثبات ادعای رئیس‎جمهور امریکا علیه اوباما ارائه نداده است.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید (عکس از خبرگزاری فرانسه)

هنگامی که خبرنگاران از شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، پرسیدند که آیا ترامپ از اظهارات خود علیه اوباما پشیمان شده است یا خیر؟ وی گفت: «نه، به هیچ وجه، چرا وی باید از آن [ادعا] عقب‌نشینی کند هنگامی که هنوز در حال بررسی است.»

برخی از ناظران بر این باور هستند که ادعای تازۀ ترامپ علیه اوباما برای منحرف کردن افکار عمومی از گزارش‎های اخیری است که از ارتباط نزدیکان رئیس‎جمهور امریکا در طول مبارزات انتخاباتی وی با مقامات روسیه حکایت دارند.

بیشتر بخوانید:

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku