ویکی‌لیکس اسناد جدیدی علیه سیا فاش کرد

ویکی‌لیکس اسنادی علیه سیا منتشر کرده است.

سایت افشاگر ویکی‌لیکس اسناد جدیدی را در ارتباط با سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) منتشر کرده است.

ویکی‌لیکس که مدعی است این افشاگری بزرگ‌ترین بستۀ اسناد محرمانه دربارۀ سیا است، سه‌شنبه بیش از 8 هزار سند دربارۀ این نهاد اطلاعاتی منتشر کرد.

وب‌سایت ویکی‌لیکس ابتدا در حساب توییتر خود افشای این اسناد را اعلام کرد و سپس در بیانیه‌ای گفت اسناد منتشرشده تنها بخشی از اسنادی است که علیه سیا در دست دارد. این اسناد تحت عنوان «Vault 7» منتشر شده‌اند.

این وب‌سایت افشاگر اعلام کرد تعداد صفحات بخش اول این اسناد که تحت عنوان «Year Zero» چاپ شده، بیش از کل اسنادی است که ادوارد اسنودن (کارمند سابق آژانس امنیت ملی ایالات متحده امریکا) طی سه سال نخست افشاگری خود، فاش کرد.

بخش اول این اسناد شامل 8 هزار و 761 سند است که از مرکز اطلاعات سایبری سیا در لانگلیِ ایالت ویرجینیا به دست آمده است.

به گفتۀ ویکی‌لیکس، این اسناد جزئیاتی را دربارۀ برنامۀ سیا برای «هک مخفیانۀ اطلاعات در سراسر جهان» و سوءاستفاده از محصولات شرکت‌هایی چون اپل، گوگل، مایکروسافت و حتی تلویزیون‌های سامسونگ و تبدیل آن‌ها به میکروفون‌های مخفی فاش می‌کند.

این نخستین بار نیست که ویکی‌لیکس اسنادی علیه سیا فاش می‌کند.

این وب‌سایت پیش‌تر در اواخر بهمن‌ماه 1395 نیز اسنادی منتشر کرده بود که نشان می‌داد سیا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 فرانسه، چند ماه از سیاستمداران این کشور جاسوسی ‌کرده است.

ویکی‌لیکس همچنین در سال 1394 افشا کرد آژانس امنیت ملی امریکا چندین دهه به جاسوسی از سه صدراعظم آلمان و دفاتر کار آنان پرداخته است.

دو سال قبل هم افشای شنود مکالمات تلفنی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بحث‌برانگیز شد و اخراج نمایندۀ سیا را از آلمان در پی داشت.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku