News   /   آفريقا   /   تلگرام

آمادگی مسکو برای میانجیگری در مذاکرات اتحاد لیبی

سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه(سمت راست) در دیدار با فائز سراج، نخست‌وزیر دولت موردحمایت سازمان ملل لیبی در مسکو(12 اسفند 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

روسیه برای میانجیگری درروند مذاکرات میان مقام‌های دولتی رقیب در لیبی باهدف کمک به اتحاد در این کشور شمال آفریقا اعلام آمادگی کرده است.

وزارت امور خارجۀ روسیه  جمعه (13 اسفند 95) در بیانیه‌ای اعلام کرد سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ این کشور روز پنجشنبه در دیدار با فائز سراج، نخست‌وزیر دولت موردحمایت سازمان ملل لیبی، در مسکو راه‌های اتحاد در این کشور شمال آفریقا را بررسی کرده است.

وزارت امور خارجۀ روسیه افزود: «مسکو آمادگی خود را برای همکاری نزدیک با همه طر‌ف‌ها در لیبی باهدف یافتن راه‌حل‌هایی موردقبول طرفین و ایجاد زمینه‌هایی به‌منظور توسعه  لیبی پایدار، متحد، مستقل و مقتدر اعلام کرده است.»

این بیانیه افزود روسیه به دنبال همکاری با همه طرف‌ها در لیبی است که در پی ناآرامی‌ها در این کشور و مداخلۀ نظامی ناتو شاهد ناآرامی بوده است. ناآرامی‌ها در لیبی در سال 2011 میلادی به سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور لیبی از قدرت انجامید.

این بیانیه افزود روسیه به دنبال همکاری با همه طرف های درگیر در لیبی است. لیبی پس از مداخله نظامی ناتو که به دنبال خیزش سال 2011 و سرنگونی و مرگ  معمر قذافی دیکتاتور این کشور صورت گرفت، شاهد ناآرامی و خشونت بوده است. 

دولت‌های رقیب در لیبی در سال 2014 میلادی در طرابلس پایتخت و در شرق این کشور تشکیل شدند.

اعضای ارتش ملی لیبی که در درگیری با تروریست‌های تکفیری در منطقه‌ای در حومۀ بنغازی موضع گرفته‌اند.(عکس از خبرگزاری فرانسه)

ژنرال خلیفه حفتر، مرتبط با دولت مستقر در بندر طبرق در شرق لیبی، از اعلام وفاداری با دولت تحت حمایت سازمان ملل در طرابلس خودداری کرده است.

ظاهراً سفر سراج به روسیه در تلاش برای برون‌رفت از بن‌بست در لیبی انجام‌شده است. بنا بر بیانیه‌ای که دفتر نخست‌وزیری لیبی به نقل از سراج منتشر کرده است وی گفته است روسیه به دلیل ارتباط با طرف‌های مختلف در لیبی می‌تواند نقش مثبتی در این راستا ایفا کند.

سراج پیش‌تر نیز برای میانجیگری روسیه میان وی و ژنرال حفتر ابراز امیدواری کرده بود.

بنا بر اعلام وزارت خارجه روسیه لاوروف و سراج درباره پیشبرد گفت‌وگوهای آشتی موردحمایت سازمان ملل گفت‌وگو کرده‌اند.

وزارت امور خارجۀ روسیه یادآور شد: «طرف روس بر لزوم گفتگو میان گروه های مختلف در لیبی با هدف ایجاد ارگان های متحد قدرت از جمله ارتش و نیروهای پلیس که قادر به حفظ امنیت و نظم و قانون و مبارزه کارامد با تهدیدات تروریستی هستند تاکید کرد

این خبر در حالی منتشر شد که درگیری‌ها میان طرف‌های رقیب در نزدیکی بندرهای نفتی در لیبی در روز جمعه ادامه داشت.

به گزارش یک منبع نظامی نیروهای مستقر در شرق لیبی ضمن اجرای حملات هوایی با جناح‌های رقیب در شهر نفیلیه در نزدیکی پایانه‌های مهم نفتی درگیر شدند. این حملات هوایی در پاسخ به حملۀ گردان‌های دفاع بنغازی انجام شدند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku