News   /   گزارش   /   تلگرام

گزارش: مراسم گرامیداشت جان‌باختگان کشتار زاریا

تصویر آرشیوی از تجمع مردم نیجریه در حمایت از شیخ زکزاکی

مردم نیجریه مراسمی را برای همبستگی با صدها نفری که در حملۀ ارتش به مسلمانان در شهر زاریا در آذر 94 کشته شدند، برگزار کردند.

اعضای جنبش اسلامی نیجریه در این مراسم شرکت کردند و از دولت خواستند شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر این جنبش، را آزاد کند.

دانجوما عبداللهی، خبرنگار پرس تی‌وی، در این‌باره گزارشی از آبوجا، پایتخت نیجریه، تهیه کرده است:

اعضای جنبش اسلامی نیجریه مراسمی را برای گرامیداشت یاد شش پسر رهبر خود و صدها نفری که به دست ارتش در کشتار زاریا در آذر 94 کشته شدند، برگزار کردند. مردم از شهرهای مختلف کشور در این مراسم شرکت کردند تا یاد قربانیان را گرامی بدارند و همبستگی خود را با کسانی که هنوز زندانی هستند، نشان دهند.

دهیره یحیی، سخنران مهمانِ این مراسم، گفت: «کسانی که (در زاریا) کشته شدند، شهید هستند. ما به حکومت که این اقدام بی‌رحمانه را انجام داده پیامی می‌دهیم: ما هرگز قربانیان کشتار زاریا و ایثار آنان را از یاد نمی‌بریم. آن‌ها قهرمانان ما هستند.»

سخنرانان این مراسم گفتند کشتار زاریا نقض آزادی اندیشه، آزادی سیاسی، حقوق افراد و تمام چیزهایی است که مردم نیجریه آرزو دارند. آن‌ها از دولت خواستند شیخ ابراهیم زکزاکی را آزاد کند.

عبدالحمید بلو، از اعضای جنبش اسلامی نیجریه، دراین‌باره گفت: «زکزاکی نماد آزادی و عدالت در کشور ماست. او نشان‌دهندۀ حق آزادی مذهبی است. وی معنای بسیاری از آرمان‌های ما در این کشور است، هم برای مسلمانان و هم غیرمسلمانان.»

در این مراسم آیاتی از قرآن کریم تلاوت شد و ترانه‌هایی به یاد شهدای زاریا پخش شد.

اعضای جنبش اسلامی نیجریه معتقدند کشتار وحشتناک صدها نفر از اعضایشان در زاریا در آذر 94 هرگز فراموش نخواهد شد. اعضای این جنبش همچنین باور دارند که در نهایت خداوند عدالت واقعی را به اجرا درمی‌آورد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku