News   /   آسيا   /   تلگرام

کرۀ شمالی: آزمایش موشکی موفقیت‌آمیز بود

تصویری که رسانه‌های کرۀ شمالی از پرتاب موشک بالستیک موسوم به پوک‌گوک‎سونگ-2 در روز یکشنبه (24 بهمن) منتشر کردند. در این تصویر استفاده از سیستم پرتاب موشک سرد قابل مشاهده است.

رسانۀ دولتی کرۀ شمالی اعلام کرد آزمایش اخیر یک موشک بالستیک جدید در این کشور، موفقیت‌آمیز بوده است.

خبرگزاری مرکزی کره (کِی‌سی‎اِن‎اِی) که رسانۀ دولتی کشور کرۀ شمالی به حساب می‎آید، اعلام کرد موشک بالستیک دور بُرد متوسط پوک‌گوکسونگ-2، روز یکشنبه تحت نظارت کیم‎ جونگ اون، رهبر کرۀ شمالی، به موفقیت آزمایش شد.

بر اساس این گزارش، کیم شخصاً دستور شلیک این موشک را صادر کرد و این نخستین آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ از زمان آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در امریکا، محسوب می‎شود.

این خبرگزاری موشک مذکور را «یک سامانۀ تسلیحاتی استراتژیک جدید به سبک کره‎‌» توصیف کرد.

تصویری که رسانه‌‎های کرۀ شمالی از شادمانی کیم‎ جونگ اون، رهبر این کشور(وسط)، پس از پرتاب «موفقیت‌آمیز» موشک موسوم به پوک‌گوک‎سونگ-2  در جمع سربازان کرۀ شمالی منتشر کرده‌اند.

رسانۀ دولتی کرۀ شمالی همچنین اعلام کرد این موشک قادر به حمل کلاهک هسته‎ای است و توان فرار از رهگیری را دارد.

پیشتر کرۀ جنوبی و امریکا اجرای این آزمایش موشکی را تأیید کرده بودند.

یک مقام امریکایی اعلام کرد که این موشک که از استان پیونگان شمالی در منطقۀ کوانسو در کرۀ شمالی پرتاب شد، پیش از فرود آمدن در دریای ژاپن، مسیری 500 کیلومتری را طی کرد.

موشک‎های بالستیک میان‌‎ بُرد معمولاً مسافتی حدود 3 هزار تا 5 هزار و 500 کیلومتری را طی می‌کنند.

تصویری که رسانه‌‎های کرۀ شمالی از نظارت کیم‎ جونگ اون، رهبر این کشور، بر پرتاب موشک موسوم به پوک‌گوک‎سونگ-2، منتشر کرده‌اند.

به گفتۀ یکی از سخنگویان ستاد مشترک نیروهای مسلح کرۀ جنوبی، در موشکی که کرۀ شمالی یکشنبه آن را آزمایش کرده است، از یک موتور پیشرفتۀ سوخت‎‌جامد استفاده شده است که زمینۀ راه‌اندازی سریع‎تر موشک را فراهم می‎آورد.

از سوی دیگر با توجه به درخواست امریکا، کرۀ جنوبی و ژاپن، قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه یک جلسۀ فوری در ارتباط با آزمایش موشکی کرۀ شمالی برگزار کند.

اجرای آزمایش موشکی کرۀ شمالی هم‌زمان با حضور شینزو آبه، نخست‎وزیر ژاپن، در امریکا و دیدار وی با رئیس‌جمهور امریکا، صورت گرفت.

کرۀ جنوبی پس از اجرای این آزمایش موشکی اعلام کرد به نظر می‎رسد که قصد کرۀ شمالی محک زدن واکنش رئیس‎جمهور جدید امریکا است.

نخست‎وزیر ژاپن نیز در پی این آزمایش در یک نشست خبری در شهر پام بیچ در ایالت فلوریدای امریکا، گفت: «پرتاب موشکی جدید کرۀ شمالی غیرقابل پذیرش است. کرۀ شمالی می‎‌بایست مطابق با قطعنامه‎های مربوطۀ شورای امنیت سازمان ملل عمل کند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

پس از اظهارات آبه، ترامپ تنها به گفتن یک جمله اکتفا کرد و اظهار داشت: «من تنها می‎خواهم همه درک کرده و بدانند که ایالات‎متحدۀ امریکا 100 درصد پشت ژاپن، متحد بزرگ خود، می‎ایستد.»

همچنین یوشیهیده سوگا، دبیر کابینۀ ژاپن، اعلام کرد این مسئله که آزمایش موشکی کرۀ شمالی هم‎زمان با دیدار آبه با ترامپ اجرا شده است، نشان‎دهندۀ تحریک‎آمیز بودن اقدامات پیونگ‎‏یانگ برای ژاپن و منطقه است. 

رهبر کرۀ شمالی اوایل بهمن‌‎ماه و پس از پرتاب آزمایشی یک موشک میان‌برد گفته بود این کشور اکنون توانایی حمله به منافع امریکا در اقیانوس آرام را دارد.

به گفتۀ مقامات نظامی کرۀ جنوبی و امریکا، کرۀ شمالی در تیرماه سال جاری نیز ظاهراً دو موشک میان‌برد موسودان را پرتاب کرده که پرتاب اولی با شکست مواجه شده، اما پرتاب دومین موشک موفق بوده است.

کرۀ شمالی اواخر دی‌ماه سال جاری اعلام کرد هدف از آزمایش‌های موشکی بالستیک اخیر این کشور شبیه‌سازی حملات اتمی احتمالی به اهداف امریکا در کرۀ جنوبی بوده و رهبر کرۀ شمالی شخصاً بر این آزمایش‌ها نظارت داشته است.

از دی‌ماه سال گذشته که کرۀ شمالی از انفجار موفقیت‌آمیز بمب هیدروژنی به‌عنوان چهارمین آزمایش اتمی خود خبر داد، تنش‌ها در منطقه بالا گرفت.

پیونگ‌یانگ اعلام کرده است برنامۀ هسته‌ای خود را در راستای بازدارندگی مقابل تهاجم بالقوۀ امریکا و متحدان منطقه‌ای آن تقویت خواهد کرد.

کرۀ شمالی اخیراً مورد شدیدترین تحریم‌های سازمان ملل در 2 دهه گذشته قرار گرفته است. با این حال، این کشور اعلام کرده است تا زمانی که امریکا به سیاست خصمانه خود در قبال پیونگ‌یانگ خاتمه ندهد و مرکز فرماندهی نظامی خود در کرۀ جنوبی را منحل نکند، برنامه هسته‌ای کرۀ شمالی متوقف نخواهد شد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku