News   /   آسيا

موافقت امریکا و چین با اعمال تحریم‌های جدید علیه کره شمالی

تصویری از یک جلسه رأی‌گیری شورای امنیت سازمان ملل (عکس از خبرگزاری فرانسه)

به گفتۀ یک منبع دیپلماتیک، امریکا و چین دربارۀ اعمال دور تازه‌ای از تحریم‌های سخت‌تر شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی در واکنش به آزمایش هسته‌ای اخیر پیونگ‌یانگ توافق کرده‌اند.

این دیپلمات ارشد شورای امنیت که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با رویترز گفت پیش‌نویس این تحریم‌ها، که «بسیار حساب‌شده» است، اوایل هفته آتی به رأی‌گیری گذاشته خواهد شد.

این منبع گفت چین با محتوای این پیش‌نویس مشکلی ندارد، اما روسیه محتوای آن را زیر سؤال برده است. این دیپلمات افزود بعید است که مسکو به این پیش‌نویس رأی مثبت بدهد اما پکن می‌تواند مسکو را در حمایت از این پیش‌نویس همراه کند.

روسیه، چین و امریکا و همچنین فرانسه و انگلیس دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل هستند.

کرۀ شمالی 3 مهر 95 پنجمین و بزرگ‌ترین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد. در پی این آزمایش هسته‌ای کره شمالی، شورای امنیت سازمان ملل از آمادگی خود برای اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ خبر داد.

این دیپلمات سازمان ملل همچنین گفت فرانسه و انگلیس به موضع امریکا دربارۀ پیش‌نویس این قطعنامه بسیار نزدیک شده‌اند. این منبع افزود پیش‌نویس تحریم‌های جدید علیه کرۀ شمالی، «راه‌های گریزی» را که هنوز این کشور از آن‌ها استفاده می‌کند، مسدود می‌کند.

آزمایش موشکی کره شمالی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

این منبع همچنین افزود تحریم‌های جدید بخش سنگ‌های معدنی پیونگ‌یانگ ازجمله صادرات آن به چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری کره شمالی، را هدف قرار می‌دهد. این اقدام تنبیهی کرۀ شمالی را از ده‌ها میلیون دلار درآمدی که از محل فروش سنگ‌های معدنی به دست می‌آورد، محروم می‌کند.

واردات سنگ‌های معدنی چین از کرۀ شمالی در ماه‌های اخیر افزایش‌یافته است.

به گفتۀ این دیپلمات، این تحریم‌ها همچنین شماری از مقامات و نهادهای رسمی کره شمالی مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک را در فهرست سیاه قرار می‌دهد. 

از زمان اولین آزمایش اتمی کره شمالی در سال 2006 میلادی، سازمان ملل 5 دور تحریم‌های فلج‌کننده علیه پیونگ‌یانگ اعمال کرده است.

به‌رغم این تحریم‌ها و دیگر فشارهای بین‌المللی کره شمالی، وعده داده تا توانایی نظامی خود را برای مقابله با آنچه تهدید حضور نیروهای آمریکایی در منطقه می‌خواند، تقویت کند.

پیونگ‌یانگ می‌گوید تازمانی که واشنگتن به سیاست خصمانۀ خود علیه کرۀ شمالی خاتمه می‌دهد، از برنامه نظامی هسته‌ای خود چشم‌پوشی نخواهد کرد.

هزاران سرباز آمریکایی در کرۀ جنوبی و ژاپن مستقرند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku