News   /   آسيا   /   تلگرام

آزمایش موشکی کرۀ شمالی؛ چالشی جدید برای دولت دونالد ترامپ

آزمایش موشکی در کرۀ شمالی (تصویر آرشیوی)

دولت سئول اعلام کرد کرۀ شمالی یک موشک بالستیک شلیک کرده است. 

وزارت دفاع کرۀ جنوبی خاطرنشان کرد این موشک حدود ساعت هشت صبح یکشنبه (به وقت محلی) از پایگاه بانگ‌هیون واقع در غرب کرۀ شمالی به سمت دریای شرقی شلیک شد.

یکی از مقام‌های این وزارتخانه افزود این موشک مسافتی حدوداً 500 کیلومتری را پیموده و سپس به نقطه‌ای در دریا برخورد کرده است.

به گفتۀ مقامات کره‌ای، هدف کرۀ شمالی از پرتاب موشک بالستیک محک زدن واکنش دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، بوده است.

در بیانیۀ وزارت دفاع کرۀ جنوبی آمده است: «گمان می‌رود هدف از آزمایش موشکی... به رخ کشیدن توان نظامی بوده است.»

خبرگزاری رسمی کرۀ جنوبی (یونهاپ) به نقل از یک مقام ارتش این کشور نوشت این موشک احتمالاً نمونۀ ارتقاءیافتۀ موشک کوتاه‌بُرد «رودونگ» بوده است.

در همین حال، وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) تصریح کرد کرۀ شمالی یک موشک بالستیک میان‌بُرد را پرتاب کرده است.

این وزارتخانه بدون اینکه به موفقیت‌آمیز بودن این آزمایش موشکی اشاره کند، اعلام کرد این موشک که تا زمان اصابت به «دریای ژاپن» ردگیری شد، هیچ تهدیدی علیه امریکای شمالی محسوب نمی‌شد.

در بیانیۀ پنتاگون آمده است نیروهای امریکایی «در برابر اقدامات تحریک‌آمیز کرۀ شمالی، هوشیار می‌مانند و به همکاری نزدیک با متحدان در جمهوری کره و ژاپن برای حفظ امنیت، کاملاً پایبند هستند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (راست) و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن (24 بهمن 95، عکس از رویترز)

این آزمایش موشکی واکنش سران کشورهای امریکا و ژاپن را نیز به همراه داشت.

دونالد ترامپ در نشست خبری مشترک با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، در ایالت فلوریدا، گفت: «می‌خواهم همه بدانند و کاملاً آگاه باشند که ایالات متحده امریکا از ژاپن، هم‌پیمان خود، 100 درصد حمایت می‌کند.»

آبه نیز ضمن محکوم کردن این آزمایش موشکی، آن را اقدامی «کاملاً غیرقابل‌تحمل» توصیف کرد و پیونگ‌یانگ را به تبعیت کامل از قطعنامه‌های سازمان ملل فراخواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این نخستین آزمایش موشکی کرۀ شمالی بعد از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در 20 ژانویه (یکم بهمن) است.

یک مقام امریکایی که نخواست نامش فاش شود، تأکید کرد دولت واشنگتن بعد از روی کار آمدن انتظار «اقدام تحریک‌آمیز» کرۀ شمالی را داشت و برای پاسخگویی به آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ مجموعۀ کاملی از گزینه‌ها را مدنظر قرار داده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku