News   /   آمريکا   /   تلگرام

بیانیۀ انجمن پزشکی امریکا سیاست مهاجرتی ترامپ

یکی از معترضانِ امریکایی به فرمان رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر منع ورود اتباع هفت کشور به امریکا شعارنوشته‌ای در دست دارد که بر روی آن نوشته شده است: دکتر من که در ایران متولد شده است، مرا زنده نگه می‌دارد.

انجمن پزشکی امریکا با صدور بیانیه‎ای در مورد تأثیر منفی فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور ایالات‌متحده، بر نظام پزشکی این کشور هشدار داده است.

این انجمن روز چهارشنبه اعلام کرد فرمان ترامپ مبنی بر ممانعت از ورود اتباع هفت کشور مسلمان به خاک ایالات‎متحده، امری نگران‌‎کننده است چرا که اکثر فارغ‎التحصیلان بین‌المللی رشتۀ پزشکی که در این کشور حضور دارند، در مناطق محروم فعالیت می‌کنند.

در این بیانیه به نقل از دکتر حیمز مادارا، مدیر اجرایی این انجمن، آمده است: «انجمن پزشکی امریکا نگران است که این فرمان اجرایی بر دسترسی بیماران به خدمات پزشکی تأثیر منفی گذاشته و پیامدهای ناخواسته‎ای برای نظام ملی مراقبت‎‌های پزشکی ما داشته باشد.»

این بیانیه می‌افزاید: «به طور خاص گزارش‎هایی وجود دارد که نشان می‎‏دهد این فرمان اجرایی برای پزشکان کنونی و آینده، همین‏‌طور دانشجویان پزشکی و رزیدنت‎هایی که آسیب‌‎پذیرترین بیماران ما را تحت درمان دارند، مشکلاتی ایجاد کرده است.»

علاوه بر این انجمن، گروه‌های پزشکی و تحقیقاتی دیگری نیز در امریکا، به انتقاد از فرمان اجرایی ترامپ پرداخته و اعلام کرده‎اند این موضوع می‌تواند بر انتخاب افراد برای فرصت‎های مطالعاتی و شرکت در دوره‌های رزیدنتی اثرگذار باشد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا

بر اساس گزارش ژورنال پزشکی نیوانگلند که در امریکا منتشر می‌شود، این فرمان همچنین می‌تواند بر گسترش نتایج تحقیقات پزشکی محققین در سراسر جهان اثر منفی بگذارد.

مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبرگِ ایالت پنسیلوانیا نیز اعلام کرده است که طرح ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان می‎‏تواند موجب محرومیت جوامع روستایی از خدمات پزشکی سطح بالا شود.

در این گزارش اعلام شده است که بسیاری از پزشکان خارجی که در امریکا تحصیل می‎کنند متعهد می‌شوند در مناطق روستایی و محروم مشغول به‌کار شوند.

بر اساس اعلام وبسایت ای‌بی‎سی‌ نیوزِ امریکا، انجمن دانشکده‎های پزشکی امریکا تخمین زده است که حدود یکهزار تن از افرادی که در امریکا درخواست رزیدنتی و بورس پزشکی داده‌اند، از این فرمان اجرایی متأثر خواهند شد.

فرمان اخیر ترامپ برای منع 90 روزۀ سفر شهروندان کشورهای ایران، عراق، سوریه، لیبی، یمن، سومالی و سودان به ایالات‌متحده، ممنوعیت ورود پناه‌جویان سوری به‌صورت نامحدود و ممانعت 120 روزه از ورود هر پناه‌جویی به امریکا، جنجال‌آفرین شده است.

پس از آن‌که ترامپ این فرمان جنجالی را امضا کرد، مسافرانی که از کشورهای مذکور وارد امریکا می‎شدند، بازداشت یا اخراج می‎شدند و همین موضوع منجر به تجمع هزاران معترض امریکایی در مناطق مختلف ازجمله فرودگاه‎های این کشور شد.

دستور مهاجرتی رئیس‎جمهور امریکا با انتقادات شدید در داخل و خارج از ایالات‎متحده روبرو شده است. هم‌زمان با اجرای این دستور، چندین پروندۀ حقوقی علیه آن در امریکا ثبت شده است و سازمان‎های بین‎المللی مرتبط با پناه‎‏جویان در سراسر دنیا این اقدام را محکوم کرده‎‏اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku