News   /   آمريکا   /   تلگرام

مفسر: اوباما می‌خواهد روابط امریکا و روسیه را خراب کند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه (راست) و باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا (تصویر آرشیوی)

یک تحلیلگر سیاسی می‌گوید دولت کنونی واشنگتن برای جلوگیری از بهبود روابط با مسکو در دورۀ ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، دیپلمات‌های روس را اخراج کرده است.

جیمز جاتراس، تحلیلگر پیشین مسائل سیاست خارجی در سنای امریکا، معتقد است باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، قصد دارد با اینگونه اقدامات کار دونالد ترامپ را برای بهبود روابط با مسکو دشوار کند.

جاتراس در مصاحبه با شبکۀ پرس تی‌وی گفت اخراج دیپلمات‌های روس به دست دولت اوباما اقدامی «کاملاً سیاسی» بود که با هدف جلوگیری از ایجاد روابط حسنه میان دو کشور در آینده انجام شد.

این تحلیلگر ساکن امریکا افزود: «این اقدام مشخصاً با اهداف سیاسی طراحی شده بود تا دولت ترامپ را محدود کند و چشم‌انداز احیای روابط حسنه با مسکو را از بین ببرد.»

وی با انتقاد از اقدام عجولانۀ دولت اوباما برای اخراج دیپلمات‌های روس به اتهام جاسوسی گفت: «حتی اگر اوباما مطمئن باشد که روس‌ها واقعاً در فعالیت‌هایی که او ادعا کرده بود دست داشته‌اند، اما از آنجایی که مدارک این ادعا قابل استناد نیستند، دلیلی وجود نداشت که او در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری خود در این زمینه عجله کند.»

جاتراس خاطرنشان کرد اقدام اوباما علیه دولت آیندۀ امریکا و روسیه نتیجه‌ای نخواهد داشت زیرا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به اخراج این دیپلمات‌ها واکنش متقابل نشان نداد و این مسئله باعث تحقیر اوباما شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا (عکس از رویترز)

تحلیلگر پیشین سنای امریکا ادامه داد ترامپ به‌رغم انتقاد‌های شدید احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه، به صراحت اعلام کرده که در پی روابط نزدیک‌تر با کرملین است.

به گفتۀ جاتراس، نظر رئیس‌جمهور منتخب امریکا تاکنون تغییر نکرده و او همچنان به دنبال عادی‌سازی مناسبات با روسیه است.

این تحلیلگر سیاسی همچنین به ادعاهای واشنگتن در خصوص حمله‌های سایبری روسیه به حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا اشاره کرد و گفت مدارکی که دولت امریکا دربارۀ این حمله‌ها ارائه کرده موثق نیستند.

جاتراس گفت: «مدارکی که اف‌بی‌آی و وزارت امنیت داخلی منتشر کردند تقریباً نحوۀ انجام این فعالیت‌ها را توضیح می‌داد اما نشانه‌ها دال بر مسئولیت مستقیم روسیه در حملۀ سایبری به کمیتۀ ملی حزب دموکرات بسیار ناکافی بود.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، ظرف کمتر از 20 روز وارد کاخ سفید خواهد شد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku