دادستان کل ترکیه خواستار لغو شکایت علیه اسرائیل در خصوص پروندۀ "ماوی مرمره" شد

کشتی ماوی مرمره در ۲۲ مه ۲۰۱۰ (1 خرداد 1389) در حال ترک استانبول به مقصد غزه (عکس از ویکی‌پدیا)

دادستان کل ترکیه خواستار لغو شکایت علیه اسرائیل در مورد  حمله به کشتی "ماوی مرمره" شده است.

به گزارش روزنامۀ "دیلی صباح" ترکیه، در پی توافق مقامات ترکیه با رژیم  صهیونسیتی بر عادی‌سازی روابط دیپلماتیک، دادستان کل این کشور خواستار صرف‌نظر از پروندۀ شکایت ترکیه علیه اسرائیل به جرم حمله به کشتی "ماوی مرمره" و کشتن 10 تن از سرنشینان ترک این کشتی شده است.

در همین راستا، ایتان نائح، سفیر رژیم صهیونیستی در ترکیه، روز پنج‌شنبه وارد آنکارا شد. کمال اوکیم نیز پیشتر به سِمت  سفیر ترکیه در تل‌آویو منصوب شد و قرار است 12 دسامبر (22 آذر 1395) کار خود را رسماً آغاز کند.

حملۀ اسرائیلی‌ها در 31 مه 2010 (10 خرداد 1389) به کشتی "ماوی مرمره" منجر به کشته شدن 9 فعال ترک‌تبار از جمله یک نوجوان امریکایی-‌ترکی و زخمی شدن حدود 50 نفر شد. یک فعال ترک‌تبار دیگر نیز که در این حمله زخمی شده بود، پس از سپری کردن چهار سال در وضعیت کُما، جان باخت.

این کاروان حاملِ کمک‌های بشردوستانه قصد داشت به‌منظور امدادرسانی به فلسطینی‌های ساکن نوار غزه، محاصرۀ تحمیلی رژیم اسرائیل را بر این منطقه بشکند.  

ترکیه که زمانی مهم‌ترین متحد رژیم اسرائیل در منطقۀ خاورمیانه به شمار می‌آمد، پس از حملۀ کماندوهای اسرائیلی به کشتی "ماوی مرمره" روابطش با رژیم صهیونیستی تیره شد.

اما پس از گذشت شش سال از این کشتار، در 26 ژوئن (6 تیر 1395) توافقی مبنی بر عادی‌سازی روابط  میان ترکیه و رژیم صهیونیستی در شهر رُم، پایتخت ایتالیا، امضا شد و خشم خانواده‌های قربانیان این حادثه را برانگیخت.

پس از این توافق، اسرائیل متعهد به پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حمله به کشتی کمک‌رسان به نوار غزه و نیز عذرخواهی درباره این حمله گردید.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku