قضات دادگاه لاهه خواهان ازسرگیری تحقیق درباره حمله اسرائیل به ناوگان آزادی

کشتی ماوی مرمره در 31 مِی 2010 هدف حمله نظامیان اسرائیلی قرار گرفت. (تصویر آرشیوی)

قضات دیوان بین المللی کیفری می‌گویند در تصمیم قبلی این دیوان مبنی بر مختومه شدن پرونده حمله اسرائیل به ناوگان دریایی حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه تحت عنوان «ناوگان آزادی» در سال 2010 باید تجدید نظر شود.

قضات دادگاه استیناف بعد از چند ماه بررسی روز جمعه با صدور حکمی اعلام کردند فاتو بنسودا، دادستان کل لاهه، باید در تصمیم خود درباره پرونده ناوگان غزه تجدید نظر کند.

آنها معتقدند بنسودا «در تصمیم گیری خود درباره اهمیت (این پرونده) دچار اشتباه فاحشی شده است.»

در پی این تصمیم ممکن است بنسودا مجبور به از سرگیری تحقیقات درباره این پرونده شود.

بنسودا سال گذشته درخواست مجمع الجزایر کومور برای تحقیق درباره حمله اسرائیل به کشتی ماوی مرمره را رد کرد و گفت این موضوع آن قدر جدی نبوده که در دیوان لاهه بررسی شود.

این مقام دیوان لاهه در نوامبر 2014 گفت بنا بر اطلاعات موجود «منطقی» است که باور کرد نظامیان اسرائیلی در این حمله مرتکب جنایات جنگی شده‌اند اما تحقیق رسمی درباره این پرونده در حیطه اختیارات این دادگاه نیست.

در حمله31 مِی 2010 اسرائیلی‌ها به کشتی ماوی مرمره، 9 فعال ترک‌تبار از جمله یک نوجوان امریکایی-ترکی کشته و حدود 50 نفر زخمی شدند. یک فعال ترک تبار دیگر نیز که در این حمله‌ زخمی شده بود بعد از سپری کردن چهار سال در وضعیت کما جان باخت.

این کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه قصد داشت به منظور امدادرسانی به فلسطینی‌های ساکن نوار غزه، محاصره تحمیلی رژیم اسرائیل بر این منطقه فقیرنشین را بشکند.

 

برای اطلاع از تازه ترین اخبار ایران و جهان به کانال پرس‌ تی‌وی فارسی در تلگرام بپیوندید.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku