هزاران شهروند ترکیه در سالروز حمله اسرائیل به کشتی ماوی مرمره، تظاهرات ضد اسرائیلی برپا کردند

هزاران تن از شهروندان ترکیه در پنجمین سالروز حمله مرگبار اسرائیل به کشتی «ماوی مرمره» که در قالب کاروان امدادرسان «آزادی غزه» عازم این منطقه بود، تظاهرات کردند. (31 ماه می 2015(

ده ها هزار تن از شهروندان ترکیه در سالروز حمله کماندوهای رژیم اسرائیل به کشتی حامل کمک های بشردوستانه به غزه، تظاهرات ضد صهیونیستی برگزار کردند.

 این تظاهرات که روز یک‌شنبه (10 خرداد) با تجمع هزاران معترض در مسجدی در منطقه فاتح شهر استانبول برگزار شد.

در این راهپیمایی فعالان جوان ترکیه در یک نمایش، مشکلات و دردهای ناشی از دیوار حائل صهیونیستی بر مردم فلسطین و نیز برخورد نیروهای اسرائیلی با فلسطینی ها را به تصویر کشیدند.

کماندوهاي رژيم اسرائيل 31 ماه می 2010 ( 10 خرداد 1389) در حمله به کاروان امدادرسان غزه در آب های بین المللی مدیترانه، کشتي ‌ماوي‌مرمره را هدف قرار دادند که در اثر آن 9 فعال ترک‌تبار از جمله یک نوجوان امریکایی-ترکی کشته و حدود 50 نفر زخمی شدند. یک فعال ترک تبار دیگر نیز که در این حمله‌ زخمی شده بود بعد از سپری کردن چهار سال در وضعیت کما جان باخت.

هزاران شهروند ترکیه با حمل پرچم فلسطین در پنجمین سالروز حمله اسرائیل به کاروان امدادرسان «آزادی غزه» ، تظاهرات ضد اسرائیلی برپا کردند. (31 می 2015 ، استانبول)

فعالان ترکیه همچنین سوار بر دو چرخه در حالی که پرچم ترکیه و فلسطین را حمل می کردند، یاد و خاطر قربانیان حمله اسرائیل به کاروان آزادی غزه را گرامی داشتند.

عزت ساحن، از اعضای یک گروه امدادرسان مستقر در استانبول موسوم به «بنیاد امداد بشردوستانه آی.اچ .اچ»، شمار شرکت کنندگان در تظاهرات و راه‌پیمایی های روز یکشنبه را بیش از صد هزار نفر تخمین زد.

تصویر آرشیوی از کشتی «ماوی مرمره» با پرچم ترکیه.

رژيم اسرائيل از سال 2007 ميلادي ، منطقه غزه را تحت محاصره همه جانبه قرار داده است.

محاصره تحميلي رژيم اسرائيل بر غزه، بیش از 1.8 ميليون ساکن اين منطقه را از دسترسي به حقوق اوليه خود همچون حق آزادي تردد، حق اشتغال با حقوق مناسب و نيز حق برخورداري از بهداشت و آموزش محروم کرده است.

حمله مرگبار اسرائیل به کاروان امدادرسان «آزادی غزه»، خشم و اعتراض بین المللی را برانگیخت و روابط  تل آویو و آنکارا را تیره کرد.

رژیم تل‌آویو سال ۲۰۱۳ میلادی از ترکیه عذرخواهی کرد و در پی آن مقامات دو طرف گفت وگوهای خود را برای چگونگی پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان کشتی مرمره آبی آغاز کردند.

ن م/ د ب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku