News   /   آفريقا

تشدید تنش‌ها میان عربستان و مصر؛ ریاض به مصری‌ها ویزا نمی‌دهد

بنا بر گزارش‌ها، حکومت ریاض اعطای ویزای عربستان به شهروندان مصری را متوقف کرده است.

با افزایش تنش‌ها میان ریاض و قاهره، عربستان سعودی در اقدامی جدید اعطای ویزا به شهروندان مصری را متوقف کرده‌است.

به گزارش پایگاه نبأ، سفارت عربستان سعودی در قاهره دستور داده برای شهروندان مصری ویزا صادر نشود.

بر اساس این گزارش، شرکت بین‌المللی تساهیل، که مسئول صدور ویزای عربستان در مصر است، این مطلب را عنوان کرد.

شرکت تساهیل افزود به درخواست سفارت عربستان در قاهره، برای شهروندان مصری ویزا صادر نمی‌کند.

این شرکت خاطر نشان کرد مقام‌های دیپلماتیک عربستان درخصوص ازسرگیری روند اعطای ویزا به شهروندان مصری هیچ سخنی به میان نیاورده‌اند.

تنش میان این ریاض و قاهره هنگامی علنی شد که مصر از پیش‌نویس قطعنامۀ روسیه در خصوص سوریه حمایت کرد؛ حکومت آل‌سعود از مخالفان سرسخت این پیش‌نویس بود.

به گفتۀ برخی تحلیل‌گران، سیاست خارجی مصر اخیراً از عربستان فاصله گرفته‌است. در همین راستا، مصر ضمن نزدیک شدن به دولت سوریه در اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل به نفع بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، و مبارزه با تروریست‌های فعال در این کشور، رأی داد.

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر (راست)، و سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی (تصویر آرشیوی)

دولت ریاض در حالی اعطای ویزا به شهروندان مصری را متوقف کرد که شرکت ملی نفت عربستان سعودی (آرامکو) اوایل ماه جاری میلادی از توقف ارسال 700 هزار تن محصولات نفتی به مصر خبر داده‌بود.

یکی از مسئولان وزارت نفت مصر در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی العربی الجدید خاطر نشان کرد مقام‌های دولت می‌گویند تصمیم عربستان برای متوقف کردن ارسال محموله‌های نفتی به مصر «سیاسی» بوده و ممکن است این وضعیت تا پایان سال جاری میلادی ادامه یابد.

رسانه‌های مصر 12 اکتبر (21 مهر) در واکنش به اقدام نفتی عربستان سعودی به شدت از سیاست‌های این کشور انتقاد کردند.

روزنامۀ الوطن با انتشار گزارشی تحت عنوان «عربستان سعودی بهای حمایت از تروریسم و گروه‌های مسلح خشن را می‌پردازد»، سیاست‌های منطقه‎ای عربستان را به باد انتقاد گرفت.

این روزنامه همچنین ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، را به حمایت از گروه تروریستی جبهۀ فتح‌الشام در سوریه و گروه اخوان المسلمین در یمن متهم کرد.

خالد صلاح، سردبیر روزنامۀ دولتی الیوم السابع، نیز گفت مردم مصر باید به مدت یک سال از شرکت در مناسک حج واجب و عمره خودداری کنند زیرا این کار باعث صرفه‌جویی ارزی برای مصر می‌شود.

در همین حال، مواضع متفاوت قاهره، ریاض را به شدت خشمگین کرده‌است و رسانه‌های عربستان که در گذشته از عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، تقدیر و ستایش می‌کردند هم اکنون به طور ضمنی یا علنی از وی انتقاد می‌کنند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku