رویترز: شناور سپاه در خلیج‌فارس کشتی نظامی امریکا را مجبور به تغییر مسیر کرد

تصویر آرشیوی از کشتی یواس‌اس‌ فایربالتِ امریکا

مقامات پنتاگون ادعا کردند یک شناور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج‌فارس تا حدود 90 متری یک کشتی نظامی امریکا پیش رفته و این کشتی را مجبور به تغییر مسیر کرده‌است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، دو تن از مقامات وزارت دفاع امریکا که نخواستند نامشان فاش شود مدعی شده‌اند شناور سپاه، 14 شهریور امسال در مناطق «مرکزی» خلیج‌فارس به طور مستقیم به سوی کشتی یواس‌اس‌ فایربالت، کشتی گشتی 53 متری امریکا پیش رفته بود.

این مقامات اقدام شناور ایرانی را «غیر‌ایمن و غیر‌حرفه‌ای» توصیف کردند.

در این گزارش همچنین ادعا شده کشتی امریکایی 3 بار تلاش کرده بود با شناور سپاه ارتباط رادیویی برقرار کند اما هیچ پاسخی دریافت نکرد.

ایران تاکنون این گزارش را تأئید یا رد نکرده‌است.

تصویر آرشیوی از یک قایق تندروی سپاه

ارتش امریکا اوایل شهریور امسال نیز ویدئویی از نزدیک شدن چهار قایق تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به 270 متریِ یک ناو امریکایی در تنگۀ هرمز منتشر کرد.

یک مقام امریکایی که نامش فاش نشده است، این اقدام قایق‌های سپاه ایران را واکنشی به تحرکات ارتش امریکا در خط مرزیِ آب‌های ایران دانسته بود.

در همین حال، سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانیِ نیروهای مسلح ایران، 4 شهریور در واکنش به انتشار ویدئوی نزدیک شدن قایق‎های تندروی ایران به ناو امریکایی گفته بود: «تأمین امنیت کشور در دریا و در خلیج فارس به عهده واحدهای دریایی ماست. قایق‌های ایران به طور طبیعی برای نظارت بر تردد شناورهای بیگانه، دائم در حال پایش تحولات هستند.»

وی افزود: «به طور طبیعی این (پایش) در آب‌های سرزمینی خود ما صورت می‌گیرد؛ اگر هر شناور بیگانه‌ای وارد آب‌های ما شود به آن‌ها اخطار و اگر تجاوز باشد مقابله می‌کنیم.»

سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانیِ نیروهای مسلح ایران

پیشتر در تاریخ 22 تیر امسال نیز رسانه‌های امریکایی از نزدیک شدنِ پنج فروند قایق تندروی نیروی دریایی سپاه به یک فروند ناو امریکایی در خلیج فارس خبر داده بودند.

سردار علیرضا تنگسیری، جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه، در واکنش به این گزارش گفته بود: «تحت نظر قرار دادن شناورهای بیگانه در منطقه‌های مأموریتیِ نیروی دریایی سپاه، موضوع جدیدی نیست و این کار همواره به‌صورت مستمر و شبانه‌روزی انجام شده، می‌شود و خواهد شد.»

امیردریادار حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در 28 تیر امسال گفته بود: «هر گونه تحرک یگان‌های بیگانه در دریا و ساحل از نگاه نیروی دریایی راهبردی پنهان نمی‌ماند و ما همه اینها را تحت کنترل و رصد داریم.»

وی افزود: «معنی رصد تمام تحرک‌ها این است که آمادگی داریم هر جایی و در برابر هرگونه تهدیدی در عرصۀ دریاهای منطقه، مقابله کنیم.»

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku