News   /   ايران

سپاه دو شناور رزمی امریکایی را در خلیج فارس توقیف کرد

شناورهای رزمی امریکایی در حال اسکورت ناوگروه هواپیمابر «شارل دوگل» فرانسه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در پی تجاوز به آب‌های سرزمینی ایران، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو فروند شناور رزمی امریکایی را در خلیج فارس توقیف و سرنشینان آن‌ها را دستگیر کرده اند.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه اعلام کرد واحدهای شناوری رزمی این نیرو در ساعت 16:30 سه‌شنبه (22 دی) دو شناور رزمی حامل ده تفنگدار مسلح را که وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیرۀ فارسی شده بودند، توقیف کردند.

براساس این گزارش واحدهای منطقۀ دوم نیروی دریایی سپاه این شناورها را به جزیرۀ فارسی منتقل کردند.

در هنگام توقیف این شناورها، ناوگروه هواپیمابر «ترومن» امریکا در جنوب شرقی جزیره فارسی و در آب‌های بین المللی نزدیک محل توقیف شناورها حضور داشته است.

همچنین در زمان توقیف شناورهای رزمی امریکایی، ناوگروه هواپیمابر «شارل دوگل» فرانسه نیز در شمال شرقی جزیرۀ فارسی در آب‌های بین المللی در حال گشت زنی بوده است.

سرنشینان شناورهای امریکایی شامل 9 مرد و یک زن با «برخورد اسلامی» رزمندگان منطقۀ دوم دریایی سپاه در سلامت کامل در محل مناسبی مستقر شده‌اند.

گفتگوی کری و ظریف

پیتر کوک، سخنگوی وزارت دفاع (پنتاگون) به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت این شناورها در خلیج فارس میان کشورهای کویت و بحرین حرکت می‌کردند که تماس آن‌ها با مقر فرماندهی قطع شد.

وی افزود: «ما با ایران در تماس بوده‌ایم و به ما اطمینان داده شده که خدمه و قایق‌ها بازگردانده می‌شوند.»

براساس اعلام مقام‌های امریکایی، این حادثه در نزدیکی جزیرۀ فارسی در مرکز خلیج فارس رخ داد و «علت آن پیش آمدن یک مشکل فنی برای یکی از این شناورها بود.»

به گزارش اسوشیتدپرس، جان کری، وزیر امور خارجۀ امریکا با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود تماس گرفته و در این رابطه به رایزنی پرداخته است.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی امریکا نیز اعلام کرد دولت امریکا در حال حل و فصل این موضوع است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز با حضور در شبکۀ تلویزیونی سی.ان.ان گفت: «ایرانی‌ها به ما اطمینان دادند که ملوانان ما در امان هستند و سریعاً به آن‌ها اجازۀ ادامۀ سفر داده خواهد شد.»

وی با اشاره به این‌که امریکا «با دقت وضعیت را رصد خواهد کرد»، افزود: «نکته مهم این است که ملوانان می‌توانند بدون وقفه و بی‌ هیچ مشکلی به سفر خود ادامه بدهند.»


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku