News   /   آمريکا

نشست شورای امنیت سازمان ملل برای انتخاب جانشین بان کی مون

تصویر آرشیوی از نشست شورای امنیت سازمان ملل (عکس از خبرگزاری فرانسه)

شورای امنیت سازمان ملل برای انتخاب نامزد جانشینی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل قرار است روز دوشنبه (8 شهریور) یک رأی گیری محرمانه انجام دهد.

بان کی مون پس از آنکه 2 دوره 5 ساله به عنوان دبیرکل سازمان ملل فعالیت کرده است باید از سمت خود کناره گیری کند.

15 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل قرار است رأی خود به هر یک از 10 نامزد جانشینی بان کی مون را به صندوق بیندازند.

نامزدی که به اتفاق آراء اعضای شورای امنیت برگزیده شود به مجمع عمومی سازمان ملل معرفی می‌شود و پس از انتصاب به این سِمت از ژانویه 2017 فعالیت خود را آغاز می‌کند.

بان که اکتبر 2006 توسط شورای امنیت به این سمت انتخاب شد 31 دسامبر (11 دی) کناره گیری می‌کند. وی نخستین فرد آسیایی بود که در 35 سال گذشته به سمت دبیرکلی سازمان ملل انتخاب شد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل (عکس از خبرگزاری فرانسه)
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل (عکس از خبرگزاری فرانسه)

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که بر اساس طرح غیر رسمی چرخش منطقه‌ای، فرصت مناسبی برای انتخاب دبیرکل آتی سازمان ملل از شرق اروپا وجود دارد. هنوز هیچ فردی از این منطقه برای دبیرکلی سازمان ملل انتخاب نشده است.

با این وجود تنش‌های کنونی بین روسیه و اعضای دائم غربی شورای امنیت بر سر مناقشه در اوکراین می‌تواند به صورت بالقوه به ایجاد بن بست در مسیر انتخاب یک نامزد از شرق اروپا منجر شود. در این صورت یکی از نامزدهای باقیمانده از مناطق دیگر این سِمت را به عهده خواهد گرفت.

هر یک از اعضای دائم شورای امنیت یعنی چین، روسیه، انگلیس، امریکا و فرانسه می‌توانند فرد انتخاب شده به عنوان دبیرکل سازمان ملل را وتو کنند.

مجمع عمومی سازمان ملل (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در میان نامزدهای جانشینی بان کی مون، 5 زن به چشم می‌خورند که عبارتند از ایرینا بوکووا، مدیرکل یونسکو از بلغارستان، ناتالیا جرمن، وزیر خارجه سابق مولداوی، هلن کلارک ، نخست وزیر سابق نیوزلند (که هدایت برنامه توسعه سازمان ملل را نیز به عهده دارد)، سوزانا مالکورا، وزیر خارجه آرژانتین و کریستیانا فیگرس، دبیر اجرایی سابق کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل از کاستاریکا.

5 نامزد مرد هم برای تصدی این سِمت با یکدیگر رقابت می‌کنند که عبارتند از دانیلو تورک، رییس جمهور سابق اسلوونی، آنتونیو گوترس، کمیسر عالی سابق سازمان ملل در امور پناهجویان و نخست وزیر سابق پرتغال، ووک جرمیک، وزیر خارجه سابق صربستان، سرگجان کریم، وزیر خارجه سابق مقدونیه و میروسلاو لجکک، وزیر خارجه سابق اسلوواکی.

گفتنی است تریگوه لی از نروژ نخستین دبیرکل سازمان ملل بود که از فوریه 1946 میلادی تا نوامبر 1952 در این سِمت فعالیت کرد.

گلدوین جب از انگلیس در اکتبر 1945 جایگزین لی شد و تا فوریه 1946 به عنوان دبیرکل موقت سازمان ملل فعالیت کرد.

دگ همرشولد دومین دبیرکل سازمان ملل بود که به مدت 8 سال این منصب را به عهده داشت. او تانت از کشور آسیایی میانمار (برمه) سومین دبیرکل سازمان ملل بود که پس از انتصاب به این سمت در سال 1961 به مدت 10 سال فعالیت کرد.

پس از وی، کورت والدهایم از اتریش از سال 1972 تا 1981 به عنوان دبیرکل سازمان ملل فعالیت کرد. خاویر پرز دکوئیار از پرو از سال 1982 تا 1991 به این سمت منصوب شد. پطرس پطرس غالی از مصر نیز از سال 1992 تا 1996 دبیرکل سازمان ملل بود.

پیش از بان کی مون از کره جنوبی، کوفی عنان از کشور آفریقایی غنا از سال 1997 تا 2006 دبیرکل سازمان ملل بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku