News   /   ايران

کمیته مشترک برجام: امریکا معاملات بانکی با ایران را تسهیل کند

از راست: مجید تخت روانچی و عباس عراقچی، معاونان وزیر امور خارجۀ ایران در کنار هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، پایتخت اتریش (27 مهر 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

معاون وزیر امور خارجۀ ایران می‌‎گوید شرکت‌کنندگان در کمیسیون مشترک برجام در وینِ اتریش با تهران بر سر رفع موانع معاملات بانکی با ایران موافق بودند.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجۀ ایران و رئیس ستاد پیگیری برجام این موضوع را دربارۀ نتیجۀ چهارمین نشست کمیسیون مشترک برجام که روز سه‌شنبه میان ایران، نمایندگان کشورهای عضو 1+5 و اتحادیه اروپا برگزار شد، بیان کرد.

وی گفت: «مشخصاً پیام خطاب به خزانه‌داری امریکا بود ... تا شفاف‌سازی بیشتری برای بانک‌ها و نهادهای اقتصادیِ مایل به همکاری با ایران صورت بدهد و یک فضای مثبت و سازنده برای کار کردن آن‌ها، فراهم کند.»

عراقچی افزود: «این یک مسألۀ مهم است که باید با دولت امریکا در میان گذاشته شود ... من فکر می‌کنم یک درخواست بزرگ وجود دارد ... این‎که شفاف‌سازیِ بیشتری صورت بگیرد و موانع معاملات بانکی با ایران برداشته شود.»

اتحادیۀ اروپا نیز پس از پایان کمیسیون مشترک برجام در پایتخت اتریش، بیانیه‌ای مطبوعاتی در تارنمای خود منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: «نشست کمیسیون مشترک برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) در تاریخ 19 ژوئیۀ سال 2016 (29 تیر 1395) پس از گذشت 6 ماه از روز اجرای برجام و پس از گذشت یکسال از توافق بر سر برجام، برگزار شد.»

بیانیه می‌افزاید: «هماهنگیِ این کمیسیون بر عهدۀ هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از (فدریکا) موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود و با حضور نمایندگان کشورهای ای3+3 (فرانسه، آلمان و بریتانیا+ امریکا، روسیه و چین) و ایران در سطح مدیران سیاسی/معاونان وزاری خارجه، برگزار شد.»

اتحادیه اروپا در بیانیۀ خود تصریح کرد: «این نشست فرصتی برای بررسی اجرای برجام در زمینۀ موضوعات مربوط به مسائل هسته‌‎ای و تحریم‎ها، فراهم آورد. همۀ طرف‌ها بر تعهد خود بر تداوم اجرای کامل و موثر برجام تأکید کردند.»

نخستین جلسۀ کمیسیون مشترک برجام مهر ماه سال 1394 با حضور عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر خارجه ایران، هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان 1+5 در هتل کوبورگ وین برگزار شد، این کمیسیون هر سه ماه یک بار در وین تشکیل جلسه می‌دهد.

ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان، 23 تیر ماه 1394 در وینِ اتریش درباره برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) توافق کردند.

بر اساس برجام، قرار شد در ازای محدود شدن بخشی از فعالیت‌های اتمی ایران همۀ تحریم‌های بین‌المللی و یک جانبۀ مرتبط با برنامه اتمی جمهوری اسلامی لغو ‌شود؛ با این وجود، جمهوری اسلامی اعلام کرده است هنوز به بازارهای مالی جهانی دسترسی ندارد. بسیاری از بانک‌های بین‌المللی هنوز از بیم امریکا، از معاملات تجاری و پردازش معاملاتِ ایران سر باز می‌زنند.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku