News   /   ايران

هیات ایران برای شرکت در کمیسیون مشترک برجام وارد وین شد

تصویری از هیات‌های حاضر در کمیسیون مشترک برجام در وین (27 مهر 1394)

هیات جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در چهارمین نشست کمیسیون مشترک برجام وارد وین، پایتخت اتریش شد.

هیات ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری برجام صبح سه‌شنبه (29 تیر) وارد وین شد و تا ساعاتی دیگر با نمایندگان کشورهای عضو 1+5 و اتحادیه اروپا روند اجرایی برجام را بررسی خواهد کرد.

نخستین جلسۀ این کمیسیون مهر ماه 1394 با حضور عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر خارجه ایران، هلگا اشمیت، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان 1+5 در هتل کوبورگ وین برگزار شد, این کمیسیون هر سه ماه یک بار در وین تشکیل جلسه می‌دهد.

ایران و کشورهای گروه1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان، 23 تیر ماه 1394 در وینِ اتریش درباره برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) توافق کردند.

بر اساس برجام، قرار شد در ازای محدود شدن بخشی از فعالیت‌های اتمی ایران همۀ تحریم‌های بین‌المللی و یک جانبۀ مرتبط با برنامه اتمی جمهوری اسلامی لغو ‌شود؛ با این وجود، جمهوری اسلامی اعلام کرده است هنوز به بازارهای مالی جهانی دسترسی ندارد. بسیاری از بانک‌های بین‌المللی هنوز از بیم امریکا، از معاملات تجاری و پردازش معاملاتِ ایران سر باز می‌زنند.

عراقچی یکشنبه دربارۀ دستور کار نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: «این کمیسیون با مرور ابعاد فنی و تحریمی برجام تلاش می‌کند در صورت وجود هرگونه مشکل و برای جلوگیری از اینکه این مشکلات تبدیل به موانع اساسی در اجرای برجام شود، آنها را در جلسات مطرح و موانع را برطرف کند.»

وی افزود: «موارد متعددی از عدم پیشرفت مناسب در رفع تحریم‌ها وجود دارد. طرف مقابل باید شرایطی را ایجاد می‌کرد، اما نکرد. همچنین شرایطی که نباید ایجاد می‌شد، اما ایجاد شد و در کمیسیون مشترک برجام این موارد بررسی خواهد شد.»

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری برجام 

رئیس ستاد پیگیری برجام در خصوص لغو تحریم‌ها گفت: «در حوزۀ مالی و بانکی اگرچه گشایش‌های خوبی صورت گرفته، اما معضل اصلی عدم ورود بانک‌های بزرگ بین المللی، برقرار است و بانک‌های بزرگ وارد کار بانکی با ایران نشده‌اند.»

وی علت اصلی این اتفاق را شرایط بیرون برجام دانست و اظهار داشت: «فضای لازم و اعتماد بخشی ایجاد نشده است که ناشی از فضای بیرون برجام است. امریکایی‌ها کمال سوء استفاده را کردند و همین تلقی است که تلقی به بدعهدی و عدم حسن نیت آن ها می‌شود و فضای لازم را فراهم نکردند.»

معاون وزیر امورخارجه همچنین با بیان اینکه ایجاد فضای لازم برای اجرای برجام جزو وظایف برجامی است، گفت: «آنها شرایط لازم را برای رفع تحریم‌ها و بازگشت به حالت معمول انجام نداده‌اند و حتی در بعضی جاها فضای مخربی ایجاد کردند و این چالش ادامه دارد.»

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku