News   /   آمريکا

موافقت قاضی امریکایی با پیگیری پرونده شکایت از شکنجه‌های سیا

با موافقت یک قاضی امریکایی، پرونده شکایت از شکنجه‌های سیا پیگیری می‌شود.

یک قاضی امریکایی اجازه پیگیری پرونده شکایت از روانشناسان نظامی آژانس اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) را صادر کرده است.

تصمیم قاضی جاستین کواکنبوش دستاورد بزرگی برای مقصر معرفی شدن کارکنان سیا در شکنجه کردن زندانیان است؛ بنا بر اعلام اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا کارکنان سیا طی سال‌های 2002 تا 2008 میلادی دست‌کم 119 نفر را شکنجه کرده‌اند.

اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا اکتبر 2015 (پاییز 94) از طرف برخی از شکنجه شدگان به دادگاه شکایت کرد.

این اتحادیه درصدد است غرامتی حدود 75 هزار دلار برای سه نفر به نام‌های سلیمان عبدالله سلیم، محمد احمد بن سود و گل رحمان، که در «اماکن سری» سیا در افغانستان شکنجه شده‌اند، دریافت کند.

بنا بر اعلام اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا، دولت واشنگتن تاکنون با چند پرونده مشابه مخالفت کرده و مدعی شده این پرونده‌ها امنیت کشور را به مخاطره می‌اندازد.

کواکنبوش در حالی این حکم را صادر کرد که وزارت دادگستری امریکا پیشتر با اشاره به احتمال افشای اسناد محرمانه در جریان گردآوری مدارک این پرونده از دادگاه خواسته بود «منافع ایالات متحده» را در نظر بگیرد.

این اولین پرونده قضایی ارائه شده به دادگاه بعد از گزارش سال 2014 مجلس سنای امریکا درباره شکنجه‌های آژانس اطلاعات مرکزی این کشور است.

سنا در این گزارش سازمان سیا را به پرداخت 80 میلیون دلار به یک شرکت تحت مدیریت دو روانشناس پیشین نیروی هوایی امریکا که در بازجویی یا مبارزه با تروریسم تجربه‌ای نداشتند، متهم کرده بود.

آژانس اطلاعات مرکزی امریکا بعد از حملات 11 سپتامبر برای بازجویی از افراد مظنون به دست داشتن در تروریسم به تکنیک‌های بسیار بی‌رحمانه‌ای از جمله واتربوردینگ (القای خفگی مصنوعی)، خشونت فیزیکی، محرومیت از خواب و اعدام ساختگی روی آورد.

اینگونه شکنجه‌ها در زندان‌های گوانتانامو در کوبا، پایگاه نظامی بگرام در افغانستان و زندان ابوغریب در عراق نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

یکی از نگهبان‌های پیشین گوانتانامو پیشتر گفته بود سیا برای لاپوشانی مرگ زندانیان دلیل فوت آنها را خودکشی اعلام می‌کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku