News   /   آمريکا

امریکا در حال بررسی قراردادهای فروش هواپیما به ایران است

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا، در جلسۀ استماع کمیتۀ راه‌ و روش‌های مجلس نمایندگان امریکا در واشنگتن، 3 خرداد 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وزارت خزانه‌داری امریکا درحالی‌که تلاش می‌کند برای اعمال «تحریم‌های بیشتر» به تهران از هیچ اقدامی فروگذار نکند سرگرم بررسی مجوز شرکت‌های هواپیمایی بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران است.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا، چهارشنبه (3 خرداد) این اظهارات را در یکی از کمیته‌های مجلس نمایندگان امریکا مطرح کرد.

وی خطاب به اعضای کمیتۀ راه‌ و روش‌های مجلس نمایندگان امریکا گفت: «ما همۀ قدرت خود را برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران، سوریه و کرۀ شمالی به کار خواهیم گرفت تا از جان مردم امریکا محافظت کنیم.»

مقام‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، از هیچ تلاشی برای تضعیف توافق هسته‌ای بین ایران و 6 قدرت جهان ازجمله امریکا که در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین این کشور، امضا شد، فروگذار نکرده‌اند.

منوچین خطاب به قانون‌گذاران امریکایی گفت: «من می‌توانم به شما اطمینان بدهم که دربارۀ این موضوع با رئیس‌جمهور صحبت می‌کنم.»

بخش عمده‌ای از ناوگان هواپیماهای مسافربری ایران که متشکل از 250 فروند هواپیما است پیش از سال 1979 میلادی (1357 شمسی) خریداری شده و از ژوئن 2016 (خرداد 1395) تنها 162 فروند از این هواپیماها قابل‌استفاده است و بقیه به علت نبودن قطعات یدکی از کار افتاده‌اند.

خطوط هواپیمایی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مدت چند دهه با هواپیماهای فرسودۀ بوئینگ و ایرباس فعالیت و برخی از هواپیماهای روسیه را نیز خریداری یا اجاره کرده‌اند.

ایران و 6 قدرت جهان- امریکا، بریتانیا، روسیه، آلمان، چین و فرانسه- ژوئیۀ 2015 (تیر 1394) در وین به توافق هسته‌ای دست یافتند.  

بر اساس این توافق قرار شد در ازای محدود شدن بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همۀ تحریم‌های مرتبط با برنامۀ هسته‌ای این کشور لغو ‌شود.

ترامپ از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku