امریکایی‌ها: چرا با عربستان دوست و با ایران دشمن هستیم؟

یک سوال عمده امریکایی‌ها این بود که چرا واشنگتن با ریاض که به ارزش‌های اصلی امریکا بی‌اعتناست، روابط دوستانه دارد (عکس از اسوشیتدپرس)

خوانندگان روزنامۀ امریکایی لس‌آنجلس تایمز با زیر سؤال بردن ادعاهای دولت واشنگتن دربارۀ حمایت آن از دموکراسی و آزادی‌های اجتماعی در سراسر جهان، می‌گویند چرا امریکا خواهان روابط دوجانبه با نظام استبدادی سعودی است ولی با ایران دموکراتیک دشمنی دارد.

واکنش خوانندگان این روزنامه روز سه‌شنبه تحت عنوان «ایران به تازگی انتخابات برگزار کرد. پس چرا پادشاهی مذهبی عربستان سعودی دوست ماست؟» منتشر شد.

یکی از سؤالاتی که خوانندگان لس‌آنجلس تایمز مطرح کرده بودند این بود که چرا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، با رژیم آل‌سعود که به ارزش‌های اصلی ایالات متحده بی‌اعتناست، رفتاری دوستانه دارد.

یکی از خوانندگان می‌گوید: «عربستان سعودی دوست ماست ولی ما در جهان برای برابری، آزادی انتخاب، انتخابات آزاد، تعیین حق سرنوشت و دموکراسی تبلیغ می‌کنیم. چگونه می‌توانیم در آینه به خود بنگریم و این دو رویی را نبینیم؟»

این در حالی است که در عربستان سعودی حاکمیت موروثی بوده و پادشاه این کشور از طریق انتخابات مشخص نمی‌شود.

یک خوانندۀ دیگر تأکید کرد حکومت ریاض برخلاف ایران تنوع مذهبی را برنمی‌تابد و بودجه حملات 11 سپتامبر نیز از پول سعودی‌ها تأمین شده بود ولی حملۀ تروریستی که بتوان آن را به ایران ربط داد در امریکا رخ نداده است.

این خواننده افزود: «در عربستان سعودی زنان اجازه رانندگی ندارد. آیا کسی می‌تواند توضیح دهد که چرا ما با عربستان سعودی علیه ایران متحد شده‌ایم؟»

یکی از خوانندگان گفت گروه‌های تروریستی داعش و القاعده که مسئولیت حملات تروریستی متعددی را در جهان بر عهده پذیرفته‌اند از فرقه وهابیت سعودی‌ها الهام گرفته‌اند. این خواننده نیز دلیل وجود روابط میان واشنگتن و ریاض را زیر سؤال برد.

وی با اشاره به جنجال‌های مربوط به ارتباط ستاد انتخاباتی ترامپ با دولت روسیه خاطر نشان کرد رئیس‌جمهور امریکا در حالی با استقبال خاندان سعودی مواجه شد که داخل امریکا با انتقادهای گسترده‌ای روبروست.

دونالد ترامپ که اوایل هفته جاری وارد عربستان سعودی شده بود قرارداد تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری را با این کشور عربی به امضا رساند.

ترامپ بعد از عربستان سعودی عازم تل‌آویو شد و در هر دو مکان ایران را حامی تروریسم خواند و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را به متحد شدن علیه ایران تشویق کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku