News   /   سرخط   /   خاورميانه   /   تلگرام

دلیل عصبانیت امریکا و عربستان از ایران چیست؟

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (نفر وسط از چپ) و ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان (نفر وسط از راست) به محل برگزاری نشست سران کشورهای عربی، اسلامی و امریکا در ریاض وارد می‌شوند، 31 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، که متحد نزدیک واشنگتن است به‌رغم سابقۀ تروریستی ریاض و پیشینۀ بد این کشور در زمینۀ نقض حقوق بشر بار دیگر ایران را به صدور جنبش‌های تندروی اسلامی به سراسر جهان متهم کرده است.

پادشاه عربستان یکشنبه (31 اردیبهشت) در یک سخنرانی تلویزیونی ادعا کرد نظام ایران در «رأس» تروریسم جهانی قرار دارد.

وی افزود: «مسئولیت ما در پیشگاه خدا و مردم‌مان و همۀ جهانیان این است که برای مقابله با نیروهای شیطانی و افراط‌گرایی در همه جا متحد شویم ... رژیم ایران در رأس تروریسم جهانی قرار دارد.»

ملک سلمان در بخش دیگری از ادعاهای خود گفت: «ما هرگز در برابر مجازات کسانی که به هر شیوه‌ای به تروریسم کمک مالی می‌کنند تسامح نخواهیم کرد.»

اتهامات ضد ایرانی سلمان در حالی مطرح می‌شود که عربستان سعودی به حمایت از گروه‌های تروریستی تکفیری نظیر القاعده و داعش در چند کشور اسلامی متهم است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، که به عربستان سفر کرده است نیز یکشنبه به درخواست سلمان در «نشست کشورهای عربی، اسلامی و امریکا» در ریاض سخنرانی کرد و خواهان «انزوای» بین‌المللی ایران شد.

ترامپ افزود: «ایران از لبنان تا عراق و یمن به تروریست‌ها، پیکارجویان و سایر گروه‌های تندرو که ویرانی و هرج‌ومرج را در سراسر منطقه ایجاد می‌کنند، پول، سلاح و آموزش می‌دهد.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در نشستی با حضور سران چند کشور اسلامی در ریاض سخنرانی می‌کند، 31 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در نشستی با حضور سران چند کشور اسلامی در ریاض سخنرانی می‌کند، 31 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در همین حال، محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران، یکشنبه در سرمقاله‌ای در پایگاه اینترنتی شبکۀ خبری لبنانی العربی الجدید به ترامپ توصیه کرد در نخستین سفر خارجی رسمی خود با سعودی‌ها دربارۀ چگونگی جلوگیری از وقوع یک حملۀ تروریستی مشابه 11 سپتامبر گفتگو کند.

هرچند ترامپ پیش‌تر گفته بود احتمالاً عربستان در حملات 11 سپتامبر دست داشته اما وی از زمان آغاز دوران ریاست‌جمهوری‌اش دراین‌باره صحبتی نکرده است.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، در ماه آوریل در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی المیادین لبنان گفت: «بسیاری از اتباع سعودی در عراق عملیات تروریستی اجرا کرده‌اند و هر شهروند عراقی حق دارد باور کند که عربستان سعودی حامی تروریسم است.»

ایدئولوژی رادیکال رسمی در عربستان سعودی وهابیت است که زیربنای فکری داعش و سایر گروه‌های تروریستی در سراسر جهان از آن نشئت می‌گیرد. داعش از سال 2014 میلادی در عراق ویرانگری می‌کند.

از سوی دیگر، رژیم سعودی و برخی از حکومت‌های پادشاهی‌ عرب منطقۀ خلیج‌فارس به تأمین مالی و تسلیحاتی پیکارجویان معارض دمشق به‌ویژه داعش متهم هستند که از سال 2011 میلادی خشونت‌های مرگباری را در سوریه به راه انداخته‌اند.

ریاض همچنین از دستاوردهای اخیر نیروهای دولتی سوریه علیه تروریست‌های تکفیری مورد حمایت عربستان خشمگین است.

ریاض و واشنگتن در تلاش‌هایی که به سرپرستی ایران، روسیه و ترکیه با هدف پایان دادن به مناقشه در سوریه صورت گرفت نیز در حاشیه قرار گرفته‌اند.

موفقیت‌های نیروهای دولتی و مبارزان مردمی عراق در آزادسازی موصل از دست داعش نیز از دیگر دلایل عصبانیت عربستان است.

علاوه بر این، عربستان برای پایان دادن به تهاجم خود به یمن تحت فشار گروه‌های حقوق بشری قرار دارد. این تجاوز نظامی تاکنون بیش از 12 هزار کشته و بالغ بر 40 هزار مجروح برجای گذاشته و به آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین 1394 در حمایت از عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، و همچنین در تلاش به‌منظور تضعیف جنبش مردمی انصارالله، این کشور عربی فقیر را هدف حملات هوایی قرار داده است اما به‌رغم هزینه‌های هنگفت نتوانسته است به اهداف خود برسد.

ریاض در سال‌های گذشته ده‌ها میلیارد دلار سلاح از امریکا خریداری کرده تا در جنگ یمن از آن‌ها استفاده کند.

به‌علاوه، عربستان سعودی از زمانی که احزاب سیاسی لبنان از تصمیم خود برای تشکیل یک دولت وحدت ملی خبر دادند و میشل عون را به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کردند نفوذ خود را در این کشور نیز از دست داده است.

مقام‌های ارشد سعودی در ماه‌های اخیر وعده داده‌اند برای مقابله با آنچه نفوذ فزایندۀ ایران در سراسر منطقه می‌خوانند با رژیم صهیونیستی یک ائتلاف نظامی تشکیل دهند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku