News   /   سرخط   /   خاورميانه   /   تلگرام

اظهارات ضد ایرانی ترامپ در نشست ریاض

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در نشستی با حضور سران چند کشور اسلامی در ریاض (30 اردیبهشت 1396 - عکس از خبرگزاری فرانسه)

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، با طرح ادعاهای واهی علیه ایران گفت همۀ کشورها باید کمک کنند ایران، که مسئول بی‌ثباتی در منطقه است، منزوی شود.

ترامپ یکشنبه (30 اردیبهشت) در نشستی با حضور سران چند کشور اسلامی در ریاض گفت: «می‌خواهم درباره ایران صحبت کنم که مسئول بی‌ثباتی در منطقه بوده است. ایران به تروریست‌ها آموزش می‌دهد. برای دهه‌ها ایران آتش جنگ‌های فرقه‌ای را شعله‌ور کرده است. این کشور خواستار نابودی اسرائیل است. ایران خاورمیانه را بی‌ثبات کرده است. در سوریه شاهد آن هستیم. همه باید کمک کنند تا ایران منزوی شود.»

رئیس‌جمهور امریکا در ادامه گفت هدف واشنگتن و ریاض تشکیل ائتلافی برای مقابله با افراط‌گرایی است.

وی افزود: «ما اینجا نیامده‌ایم تا موعظه کنیم و به دیگران بگوییم چطور زندگی کنند و چه کار بکنند و چه کار نکنند. ما اینجاییم تا برای ساختن آینده‌ای بهتر برای همه ما دست همکاری دراز کنیم. هدف ما تشکیل ائتلافی برای مقابله با افراط‌گرایی است.»

ترامپ گفت: «باید گروه‌های تروریستی نظیر داعش، حزب‌الله، القاعده و حماس را تحت پیگرد قرار دهیم. عدم مقابله با تروریسم باعث انتشار گسترده آن خواهد شد.»

رئیس‌جمهور امریکا گفت: «تروریست‌ها خدا را عبادت نمی‌کنند. اگر با این‌ها مبارزه نکنیم تروریسم به نابودی جوامع ادامه خواهد داد.»

وی افزود: «مبارزه با تروریسم، مبارزه علیه دین نیست، بلکه مقابله با جرم است. مبارزه با تروریسم جنگ میان خیر و شر است و باید همگی در مقابله با تروریسم متحد باشیم.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (وسط - چپ)، در کنار ملک سلمان، پادشاه عربستان (وسط - راست)، و سران چند کشور اسلامی در نشستی در ریاض (30 اردیبهشت 1396 - عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس‌جمهور امریکا گفت: «باید جلوی ایران را در تأمین منابع مالی سازمان‌های تروریستی بگیریم. مردم در انتظار اقدامات ما در زمینه صلح هستند.»

ترامپ مدعی شد: «حزب‌الله سازمانی تروریستی است. باید برای جلوگیری از کشته شدن بی‌گناهان از هر قومیتی در کنار یکدیگر قرار بگیریم.»

توافق تاریخی امریکا با عربستان

ترامپ در ادامۀ اظهارات خود گفت: «دیروز توافقی تاریخی با این کشور امضا کردیم که صدها شغل در دو کشور ایجاد می‌کند. این توافق شامل صد و ده میلیارد دلار خرید نظامی خواهد بود. این توافق به ارتش عربستان کمک می‌کند تا نقش بسیار بزرگی در عملیات امنیتی بر عهده بگیرد.»

وی افزود: «هدف من تقویت روابط با کشورهای مختلف است و ما به دنبال ایجاد صلح و امنیت در خاورمیانه و کل جهان هستیم.»

ترامپ گفت: «جلسات من با مقامات عربستان به تشکیل اتحاد برای حل بحران‌های خاورمیانه و تمام جهان منتهی شد.»

رئیس‌جمهور امریکا گفت: «این نشست سرآغازی برای صلح در خاورمیانه و اعلامی آشکار به کشورهای اسلامی برای ایفای نقش در مبارزه با تروریسم است.»

در آغاز این نشست و پیش از سخنرانی ترامپ، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: «این وظیفه ماست که علیه نیروهای شیطانی و افراط‌گرایی با هم متحد باشیم.»

ملک سلمان با طرح ادعاهای واهی علیه ایران، این کشور را «طلایه‌دار گسترش تروریسم در جهان» خواند.

پادشاه عربستان در پایان گفت: «عزم ما علیه تمام سازمان‌های تروریستی جدی است. ما به همین دلیل ائتلاف نظامی اسلامی علیه تروریسم تشکیل داده‌ایم. ما امروز به ایدئولوژی افراط‌گرایی اعلان جنگ می‌کنیم  و با ملت‌ها و سازمان‌های صلح‌طلب همکاری می‌کنیم.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku