News   /   سرخط   /   ايران

چین به تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران اعتراض کرد

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجۀ چین

در پی تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران که یک شرکت چینی را نیز شامل می‌شود، پکن به‌طور رسمی به این تحریم‌ها اعتراض کرده و آن‌ها را «بی‌فایده» دانسته است.

وزارت خزانه‌داری امریکا به‌تازگی نام دو مقام دفاعی ایران، یک شرکت ایرانی و اعضای یک شرکت چینی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

این وزارتخانه ادعا کرده است این شرکت چینی در پیشبرد برنامۀ موشک‌های بالستیک ایران نقش داشته است.

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجۀ چین، پنج‌شنبه گفت پکن همیشه با تحریم‌های یک‌جانبه به‌ویژه هنگامی که منافع طرف سوم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مخالف است.

هوآ چونیینگ در کنفرانسی مطبوعاتی افزود: «ما فکر می‌کنیم (این نوع تحریم‌ها) برای افزایش اعتماد متقابل و برای تلاش‌های بین‌المللی به‌منظور حل این مسئله، مفید نیستند.»

سخنگوی وزارت خارجۀ چین ابراز امیدواری کرد امریکا «نگرانی‌ها» را از طریق گفتگو و بر اساس «اصول احترام، برابری و منافع متقابل» حل‌وفصل کند.

وی همچنین تأکید کرد که چین به تعهدات بین‌المللی خود و مقررات مربوط به منع گسترش تسلیحات کاملاً پایبند است.

امریکا مدعی است آزمایش‌های موشکی ایران ناقض قطعنامۀ 2231 سازمان ملل است. این قطعنامه دو سال پیش در حمایت از توافق هسته‌ای میان تهران و 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (امریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین) به‌علاوۀ آلمان (گروه 1+5) تصویب شد.

مقام‌های ایرانی با رد این ادعا می‌گویند آزمایش‌های موشکی را در قالب بخشی از برنامۀ تقویت توانمندی‌های دفاعی خود انجام می‌دهند.

بر اساس برجام، ایران بخش‌هایی از فعالیت‌های اتمی خود را در ازای لغو کامل تحریم‌های مربوط به برنامۀ اتمی خود، محدود کرد.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های منتشره خود، بارها پایبندی تهران به تعهداتش در قبال این توافق اتمی را تأیید کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku